2min Financieel

Ombudsman: ‘Stop met digitaal versturen parkeerboetes’

Ombudsman: ‘Stop met digitaal versturen parkeerboetes’

De Nationale Ombudsman wil dat gemeenten stoppen met het digitaal versturen van parkeerboetes via MijnOverheid. Volgens Reinier van Zutphen leidt het huidige systeem ertoe dat veel burgers belangrijke berichten missen, met forse financiële gevolgen.

Digitaal

Uit onderzoek van de NOS blijkt dat mensen die een boete in de Berichtenbox van MijnOverheid ontvangen, twee keer zo vaak een aanmaning krijgen als mensen die een papieren brief ontvangen. “Bijna de helft van de Nederlanders mist weleens zo’n bericht”, zegt Munish Ramlal, ombudsman van Metropool Amsterdam. “Niet iedereen is digitaal even vaardig. Zeker bij naheffingsaanslagen kunnen kleine vergissingen leiden tot hoge bedragen.”

Onbekendheid en verwarring

Elke Nederlander van veertien jaar of ouder heeft een account op MijnOverheid, dat niet kan worden opgezegd. Burgers kunnen wel instellen hoe zij berichten ontvangen, maar volgens Van Zutphen is die keuze voor veel mensen niet duidelijk. “Mensen weten vaak niet waar ze toestemming voor hebben gegeven. Ze beseffen ook niet dat parkeerboetes via MijnOverheid kunnen komen. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen er maar eens per halfjaar in kijken.”

Communicatie summier

Daarnaast is de communicatie summier. Ook als iemand een e-mailnotificatie ontvangt, blijkt daaruit niet dat het om een boete gaat. Er staat slechts dat er een bericht klaarstaat in de Berichtenbox, zonder verdere toelichting.

Probleem groter dan gedacht

Bij het activeren van hun account hebben 770.000 mensen geen e-mailadres opgegeven of niet geverifieerd. Nog eens 480.000 gebruikers gaven aan geen notificaties te willen ontvangen. Logius, beheerder van MijnOverheid, probeert sinds begin dit jaar e-mailadressen alsnog te verzamelen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken benadrukt dat gebruikers worden gewaarschuwd als zij notificaties uitzetten.

Landelijk beleid

Toch is Van Zutphen duidelijk: er moet een landelijk beleid komen. Nu verschillen gemeenten: de een stuurt boetes per post, de ander uitsluitend digitaal. “Als ombudsman zeg ik: stuur gewoon alle parkeerboetes per post. Dan is het duidelijk”, aldus Van Zutphen.

Met deze oproep legt hij de vinger op een groeiend probleem: digitalisering mag gemak brengen, maar mag burgers niet opzadelen met torenhoge rekeningen door gemiste berichten.