Onderzoek toont aan dat 83 procent van SAP-klanten onduidelijkheid ervaart over migratiebeleid, terwijl 94 procent van organisaties kiest voor composable ERP-strategieën om flexibiliteit te behouden.
De complexiteit van migraties naar S/4HANA zorgt voor veel uitdagingen bij SAP-klanten. Dit blijkt uit onderzoek van Rimini Street onder 455 IT- en bedrijfsleiders. Maar liefst 95 procent van de ondervraagden geeft aan dat het bouwen van een positieve business case voor S/4HANA significante inspanning vereist of zelfs problematisch is.
Multi-vendor als strategische keuze
Als reactie op op de uitdagingen die migraties met zich meebrengen kiezen steeds meer organisaties voor multi-vendor strategieën. Dale Vile van Freeform Dynamics ziet deze trend als positieve ontwikkeling: “Het is goed om te zien dat zoveel SAP-klanten nu volledig de open composable architectuur omarmen en losjes gekoppelde oplossingen gebruiken van derden om aan ERP-behoeften te voldoen.”
De voordelen van deze aanpak zijn meetbaar. Organisaties die zulke composable architecturen combineren met third-party ondersteuning behalen 83 procent van de tijd bovengemiddelde prestaties, waar dat geldt voor slechts 27 procent van de onderzochte bedrijven die nog een traditionele benadering gebruiken.
Onzekerheid troef
83 Procent van de respondenten geeft aan SAP’s nieuwste migratiebeleid en deadlines niet volledig te begrijpen. Dat heeft te maken met constante wijzigingen in deadlines, verpakkingsopties en transitieprogramma’s. Sommige producten worden zelfs hernoemd, wat strategische planning bemoeilijkt.
Negen van de tien organisaties (92%) wijzen op oplopende en onvoorspelbare abonnementskosten als belangrijkste zorgpunt. Voor veel bedrijven vormt dit een directe aanleiding om alternatieve routes te verkennen.
Lees ook; SAP vernieuwd spend management met AI: van inkoop tot reiskosten
Snellere innovatie
Het onderzoek toont aan dat 78 procent van de bedrijven verwacht te innoveren via een ‘composable’ ERP-strategie. Die benadering zorgt voor vrijheid en laat bedrijven per behoefte de juiste oplossing kiezen, vendor lock-in te vermijden en sneller nieuwe technologieën zoals AI te adopteren.
“SAP-klanten die kostbare gedwongen migraties nemen en waardevolle licenties verliezen verschuiven steeds meer naar composable ERP-strategieën die snellere innovatie en echte bedrijfswaarde leveren,” stelt David Rowe, chief product and marketing officer bij Rimini Street.