Onderzoek: transportmanagement krijgt steeds strategischere rol

Onderzoek: transportmanagement krijgt steeds strategischere rol

De Descartes Group heeft voor het negende jaar op rij de Global Transportation Management Benchmark Survey uitgebracht. Dat onderzoek brengt in kaart hoe bedrijven de rol van transportmanagement zien, waar toekomstige investeringen plaatsvinden en welke technologieën en strategieën het meest impact hebben.

Maar liefst 81 procent van de onderzochte bedrijven ziet transportbeheer als onderscheidende factor of zelfs concurrentiewapen. Daarmee is het het hoogste percentage sinds de start van het onderzoek jaren geleden. Transportbeheer bestaat uit het proces van plannen, uitvoeren en waar nodig aanpassen van het vervoeren van goederen van vertrekpunt tot eindbestemming.

Voor het onderzoek werkte Descartes samen met onderzoeksbureau SAPIO Research. Voor het onderzoek zijn 616 professionals uitgevraagd, gelijk verdeeld tussen logistieke dienstverleners (expediteurs, tussenpersonen en 3PL’s) en verladers (fabrikanten, retailers en distributeurs). Het gaat om deelnemers uit West-Europa, Canada en de Verenigde Staten. Bekijk hier alle resultaten van het onderzoek.

Uitdagingen en generatieve AI

Wel zijn er zeker nog stappen te zetten op verschillende gebieden, waaronder automatisering en digitale volwassenheid. Meer dan een derde van de respondenten werkt bij een bedrijf dat nog steeds grotendeels afhankelijk is van handmatige werkwijzen. Daarbij gaf slechts 17 procent aan volledig gebruik te maken van geautomatiseerde processen in het bedrijf.

De verschillen tussen achterblijvers en marktleiders daarin is wel groot. Bedrijven die het financieel minder goed doen zijn voor 5 procent geautomatiseerd. Bedrijven met goede financiële resultaten doen het stukken beter, daarvan is namelijk 51 procent volledig geautomatiseerd.

Kunstmatige intelligentie wordt volgens het onderzoek steeds meer toegepast in de transportsector. Slechts 4 procent van de ondervraagde organisaties zegt nog geen gebruik te maken van AI. Deze bedrijven beschouwen transport meer als noodzakelijke kostenpost en verwachten de aankomende twee jaar nauwelijks groei. 72 procent van de onderzochte bedrijven verwacht in de komende twee jaar een jaarlijkse groeiomzet van minimaal 5 procent.

De belangrijkste AI-toepassingen die worden gebruikt zijn:

  • Geautomatiseerde gegevensinvoer – 41 procent
  • Route- en laadoptimalisatie – 39 procent
  • Vrachtenprognoses en automatische matching van lading en capaciteit (beide 35 procent)

Lees ook: Helft bedrijven transportsector is voorbereid op autonome agents

Meer investeringen in de toekomst

Naast het groeiende gebruik van AI, willen ook steeds meer bedrijven investeren in technologie. Zo laat 80 procent van de respondenten weten ‘de komende periode’ meer uit te gaan geven aan transportmanagementsystemen (TMS). Belangrijke sectoren zijn prestatiemanagement, zichtbaarheid en wagenparkroutering.

Ook fraude- en diefstalpreventie worden steeds belangrijker. Zo behoort carrier monitoring (verzekeringen, veiligheid en fraudecontrole) tot de drie belangrijkste TMS-functionaliteiten. Noord-Amerikaanse bedrijven geven dit een hogere prioriteit dan Europese bedrijven, een verschil van 7 procent.

Mike Hane, Director Product Marketing, Transportation Management bij Descartes laat weten dat er betekenisvolle stappen worden gezet om een transformatie aan te gaan in de transportsector. Die wijziging gaat over de transportsector zien als een kostenpost naar een strategische motor voor klantwaarde en bedrijfsgroei. “Deze verschuiving wordt ondersteund door grotere investeringen in TMS-technologie. Bedrijven willen automatisering en AI steeds dieper integreren in hun transportmanagement om prestaties te verbeteren en waarde te genereren.”