De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple beboet met 98,6 miljoen euro. De toezichthouder stelt dat het techbedrijf zijn dominante positie in de eigen App Store misbruikt.
Volgens de organisatie heeft Apple met name de Europese regelgeving geschonden door zijn “absolute dominantie” in de omgang met third-party ontwikkelaars schrijft Reuters. Het onderzoek richtte zich op de App Tracking Transparency (ATT)-functie die Apple in april 2021 invoerde. Deze verplichtte externe ontwikkelaars om specifieke toestemming te vragen voor het verzamelen en koppelen van data voor advertentiedoeleinden.
De toezichthouder is kritisch over de implementatie. “De voorwaarden van het ATT-beleid worden eenzijdig opgelegd, zijn nadelig voor de belangen van Apple’s zakelijke partners en zijn niet proportioneel om de doelstelling van privacy te bereiken, zoals het bedrijf beweert”, aldus de AGCM in een verklaring. Het proces zou bovendien niet voldoen aan de privacyregelgeving.
Het is zeker niet de eerste keer dat Apple wordt onderzocht voor deze ATT-functie. Zo kreeg de Amerikaanse techreus begin dit jaar een soortgelijke boete opgelegd, maar dan in Frankrijk. De Franse mededingingsautoriteit stelde toen dat Apple’s eigen diensten ontsnappen aan dezelfde strenge regels die voor derden gelden. In Polen loopt een zelfde type onderzoek en dat is ook het geval in Duitsland en Roemenië.
Dubbele toestemmingsvraag voor ontwikkelaars
Volgens de AGCM moesten ontwikkelaars toestemmingsverzoeken voor hetzelfde doel dupliceren, wat als onnodig zwaar werd beschouwd. De organisatie benadrukt dat het onderzoek complex was en werd uitgevoerd in coördinatie met de Europese Commissie en andere internationale mededingingstoezichthouders.
De Italiaanse boete past in een breder patroon van Europese handhavingsacties tegen Apple’s App Store-praktijken. Zo concludeerde de Europese Commissie eerder dat Apple de Digital Markets Act (DMA) schendt door beperkingen op te leggen aan app-distributie via andere kanalen. De gezamenlijke Europese aanpak toont aan dat toezichthouders Apple’s marktgedrag kritisch volgen, met name waar het gaat om de balans tussen privacy-argumenten en eerlijke concurrentie.