2min Ondernemen

Rapport: Google levert 831 keer meer bezoekers dan AI-systemen

Rapport: Google levert 831 keer meer bezoekers dan AI-systemen

Uit het State of the Bots Q2 2025-rapport van technologiebedrijf TollBit blijkt dat Google nog altijd veruit de belangrijkste verkeersbron is voor uitgevers. Voor elke bezoeker die via een AI-systeem binnenkomt, levert Google er 831. Tegelijkertijd neemt de druk van AI-bots op websites toe: ze schrapen steeds meer content, verhogen de kosten voor uitgevers en negeren vaak de regels die bedoeld zijn om hun gedrag te beperken.

Afhankelijkheid

Volgens het rapport is de afhankelijkheid van Google wel iets afgenomen. Waar in het tweede kwartaal van 2024 meer dan 90 procent van al het externe verkeer via Google kwam, was dat in Q2 2025 nog 84,1 procent. AI-apps waren verantwoordelijk voor slechts 0,102 procent van de verwijzingen. Ook de doorklikpercentages vanuit AI-interfaces blijven zwak: gemiddeld 91 procent lager dan bij de top-10 organische zoekresultaten. Gemiddeld zijn er 135 AI-scrapes nodig voor één menselijke verwijzing.

Bezoekers

TollBit ziet daarnaast een duidelijke verschuiving: minder menselijke bezoekers, meer bots. In de eerste helft van 2025 nam het aantal menselijke bezoekers met 9,4 procent af, terwijl AI-verkeer sterk toenam. Begin dit jaar was 1 op de 200 bezoekers een AI-bot, in Q2 was dat al 1 op de 50. Daarmee is AI-botverkeer inmiddels groter dan dat van Bingbot, de tweede grootste zoekcrawler ter wereld.

Content

De vraag naar content verschuift eveneens. AI-tools beantwoorden steeds vaker vragen rechtstreeks, zonder dat gebruikers uitgeversites bezoeken. Vooral B2B- en professionele content wordt zwaar gescrapet, gevolgd door snelle groei in onderwerpen als ouderschap (+333 procent) en deals/shopping (+111 procent). Sites in de APAC-regio kregen driemaal zoveel AI-verzoeken als Amerikaanse sites, terwijl Europese sites 27 procent minder werden getroffen.

Blokkeren van AI-bots

Uitgevers proberen terug te vechten. Het blokkeren van AI-bots steeg met 336 procent jaar-op-jaar, terwijl hits op TollBit’s zogeheten ‘Bot Paywalls’ in één kwartaal met 360 procent toenamen. Toch negeerde in Q2 2025 nog altijd 13,26 procent van de AI-verzoeken de robots.txt-instructies, tegen 3,3 procent in Q4 2024.

Volgens TollBit staat het open web hierdoor onder druk. Minder menselijk verkeer en meer kosten door bots bedreigen het verdienmodel van uitgevers, die minder klikken, klanten en inkomsten ontvangen.