De eigenaar van onder meer Rolling Stone, Billboard en Variety heeft Google aangeklaagd wegens het gebruik van journalistieke artikelen in de AI-samenvattingen die bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Het mediaconcern Penske Media, geleid door Jay Penske en goed voor 120 miljoen maandelijkse online bezoekers, diende vrijdag een klacht in bij een federale rechtbank in Washington D.C. Het is de eerste keer dat een grote Amerikaanse uitgever naar de rechter stapt over Google’s AI Overviews.
AI-samenvattingen
Volgens Penske worden artikelen zonder toestemming hergebruikt in de nieuwe AI-functie, waardoor bezoekers minder vaak doorklikken naar de oorspronkelijke websites. Dat zou de advertentie- en abonnementsinkomsten ondermijnen. Het bedrijf stelt dat Google zijn machtspositie – met een marktaandeel van circa 90 procent in de Amerikaanse zoekmarkt – misbruikt. Alleen door hun content beschikbaar te stellen voor AI-samenvattingen zouden uitgevers in de zoekresultaten opgenomen blijven.
Dalende zichtbaarheid
Penske stelt dat inmiddels bij ongeveer twintig procent van de zoekopdrachten naar hun titels AI Overviews verschijnen, en verwacht dat dit aandeel verder stijgt. De dalende zichtbaarheid zou hebben geleid tot een afname van meer dan een derde van de affiliate-inkomsten sinds eind 2024. “We hebben de verantwoordelijkheid om te vechten voor de toekomst en integriteit van digitale media”, aldus Jay Penske.
AI Overviews
Google weerspreekt de aantijgingen en zegt dat AI Overviews juist meer verkeer naar een grotere diversiteit aan websites sturen. “Met AI Overviews vinden mensen sneller wat ze zoeken en ontdekken ze nieuwe bronnen”, zei Google-woordvoerder Jose Castaneda. Het bedrijf noemt de claims van Penske “ongegrond” en kondigde aan zich krachtig te verweren.
Media-industrie
De zaak speelt tegen de achtergrond van bredere discussies over de rol van kunstmatige intelligentie in de media-industrie. Eerder klaagde ook online-onderwijsbedrijf Chegg Google aan, met vergelijkbare bezwaren. Andere AI-bedrijven, zoals OpenAI, sluiten inmiddels licentieovereenkomsten met mediapartijen als News Corp en The Atlantic. Google, dat met zijn Gemini-chatbot concurreert met ChatGPT, is daar vooralsnog terughoudender in.
Volgens Danielle Coffey, CEO van brancheorganisatie News/Media Alliance, ligt daar het probleem: “Met de schaal en marktmacht die Google heeft, voelt het zich niet verplicht om de normen te volgen die elders in de sector wel ontstaan.”
Verstrekkende gevolgen
De uitkomst van de rechtszaak kan verstrekkende gevolgen hebben voor de manier waarop nieuwsorganisaties en techbedrijven samenwerken – of met elkaar botsen – in het tijdperk van AI-gedreven zoekresultaten.