3min Ondernemen

Valliance wil einde maken aan falende AI-projecten

Valliance wil einde maken aan falende AI-projecten

Het nieuwe AI-consultancybureau Valliance start vandaag met 13 miljoen euro aan privaat startkapitaal. Valliance wil ervoor zorgen dat AI-projecten voortaan wel slagen.

Uit door Valliance geciteerd onderzoek blijkt namelijk dat tweederde van Nederlandse organisaties meer dan 10 miljoen euro aan AI besteedt. Minder dan de helft daarvan behaalt echter de gestelde doelen. Voor één op de vijf was de financiële inzet nog veel substantiëler: 50 miljoen euro of meer.

Het resultaat is vanzelfsprekend teleurstellend, maar inmiddels herkenbaar. Zo was er in augustus het onderzoek van MIT dat ontdekte dat 95 procent van AI-pilots falen. 44 procent ziet pas na zes maanden of langer rendement. Vrijwel alle bedrijven (99 procent(!)) schakelen externe consultants in, goed voor gemiddeld 21 procent van hun AI-budget. De voornaamste kritiek is dat de aanpak te technologiegericht is en te weinig rekening houdt met werkelijke bedrijfsresultaten.

Resultaatgericht model

Dit alles is vruchtbare grond voor een consultancybureau om juist een positieve reputatie op te bouwen op dit gebied. Voor Valliance begint dat met een duidelijke erkenning van de huidige tekortkomingen die concullega’s met zich meebrengen. “De huidige situatie kost bedrijven handenvol geld en ondermijnt het vertrouwen in een technologie die juist transformerend zou moeten zijn,” aldus Rad Parvin, medeoprichter van Valliance. Hij verkocht eerder zijn data-adviesbureau Just-BI aan EPAM, waar hij met 120 medewerkers bedrijven als Nike, Shell en Heineken adviseerde.

Valliance werkt met kleine, multidisciplinaire teams van data-experts, ontwikkelaars en businessspecialisten. Het bureau verdient pas wanneer het afgesproken resultaat is behaald. De start-up is volledig onafhankelijk van technologieleveranciers.

“Bedrijven hebben AI nodig die vandaag impact maakt en beter inzicht geeft in waar het hen morgen kan brengen,” aldus Parvin. “Dat vraagt niet alleen om schaalbare oplossingen die passen binnen de bestaande infrastructuur, maar ook om de juiste kennis en vaardigheden. Daar ontbreekt het vandaag vaak aan.”

Groeiambities

De consultancy is opgericht door Tarek Nseir, Rad Parvin en Anita Rajdev. Samen brengen ze meer dan zestig jaar ervaring in het digitale domein mee. De start-up telt nu 15 AI-experts die Europese bedrijven ondersteunen vanuit Den Haag en Londen.

De oprichters hebben als doel om eind 2026 zo’n 80 medewerkers in dienst te hebben. Voor 2030 staat een omzet van 100 miljoen euro op de planning. De start komt met een investering van 13 miljoen euro vanuit private equity-firma Sigular Gull & Company.

Vertrouwen versus volwassenheid

AI mag momenteel weliswaar veel kosten en voor velen weinig opleveren, het vertrouwen in AI is desalniettemin hoog onder Nederlandse bedrijven. 90 procent vertrouwt erop dat de technologie bedrijfswaarde kan leveren. Bij 81 procent is dat vertrouwen het afgelopen jaar toegenomen.

Toch beschouwt slechts 10 procent zichzelf als volwassen in het gebruik van AI. Dit benadrukt het groeipotentieel in het Nederlandse bedrijfsleven. De belangrijkste doelen zijn operationele efficiëntie (41 procent), productiviteitsgroei (37 procent), kostenbesparing (35 procent) en productinnovatie (37 procent).

Lees ook: Nederland worstelt met AI-implementatie door kennisproblemen