Salesforce keert terug naar seat-based licenties voor AI-agents, waarbij je dus betaalt per gebruiker die toegang heeft tot het product. CEO Marc Benioff bevestigde dat klanten voorspelbaarheid boven consumptiemodellen verkiezen.
Salesforce heeft ook gewerkt met prijsmodellen gebaseerd op verbruik of het aantal gesprekken per conversatie. Toch bleek de vraag naar voorspelbare kosten te groot. “Klanten hebben aangedrongen op meer flexibiliteit”, aldus Benioff. Het in oktober geïntroduceerde Agentic Enterprise License Agreement (AELA) biedt een pakket met herbruikbare credits op basis van plekken oftewel ‘seats’, schrijft The Register. Die aanpak is nu het voorkeursmodel voor licenties bij Salesforce, dat eerder al flexibele prijsstrategieën voor interne en externe AI-agents introduceerde.
Balans tussen voorspelbaarheid en controle
De switch naar zo’n seat-based-prijsstrategie wijst erop dat bedrijven AI-agents niet inzetten om mensen te vervangen. In plaats daarvan willen organisaties zekerheid over kosten voordat ze investeren in de technologie. De voorspelbare kosten helpen IT-afdelingen bovendien bij het maken van ROI-berekeningen.
Achter de schermen hanteert Salesforce nog steeds een onderliggende valuta in de vorm van AI-units. Bij veel organisaties komt een seat-based licentie met een bepaald aantal credits. Zijn die allemaal opgebruikt, dan wordt er gewerkt met een systeem van bijbetaling. In andere gevallen gelden fair use-limieten om overmatig gebruik te beperken.
Miljarden op het spel
Vendors zoals SAP, Oracle, Workday en Infor zien AI-agents allemaal als belangrijk onderdeel van hun strategie. Salesforce zelf spreekt over een drie tot vier keer hogere monetisatie bij klanten, omdat die volgens het bedrijf weer drie tot tien keer meer waarde uit producten halen.
De enterprise AI-markt heeft de aankomende tien jaar een gigantische groei in het vooruitzicht. Momenteel is die markt 98 miljard dollar waard, maar dat stijgt volgens voorspellingen in 2035 naar verwachting tot 558 miljard dollar.
Wat dit betekent voor Salesforce wordt duidelijk naarmate meer klanten AI-agents in productie nemen. Benioff benadrukte dat de groei van AI-agent implementaties voorspelbaar en gestag verloopt. Het is geen explosieve piek, maar een constante opwaartse beweging die aanvankelijk traag begon maar nu doorzet zegt hij.
Lees ook: Wat is een AI-agent en wat heb je eraan als bedrijf?