Multinationals verliezen jaarlijks gemiddeld honderden miljoenen dollars door het falen bij het moderniseren van verouderde systemen. Dit blijkt uit onderzoek van Pegasystems onder ruim 500 IT-beslissers. Vooral tijdrovende legacy-transformaties vormen de grootste kostenpost.
De afhankelijkheid van legacy-systemen is wijdverspreid in het bedrijfsleven. Zulke computer- of softwaresystemen worden nog steeds gebruikt, terwijl er alternatieven beschikbaar zijn, die niet alleen nieuwer zijn, maar vaak ook een stuk efficiënter. Nagenoeg twee derde van de ondervraagde organisaties (63 procent) gebruikt dagelijks tussen de één en tien legacy-applicaties in front- en backoffice-omgevingen. Meer dan een kwart (29 procent) is dagelijks afhankelijk van elf tot twintig verouderde applicaties. Minder dan één op de tien organisaties (9 procent) is er volgens eigen zeggen in geslaagd om alle legacy-applicaties volledig uit te faseren of te vervangen.
Lees ook: Waarom 2025 een sleuteljaar wordt voor legacy modernisatie
Falende transformatieprojecten als hoofdoorzaak
Het onderzoek van Pegasystems, uitgevoerd door onderzoeksbureau Savanta, toont aan dat de gemiddelde onderneming wereldwijd jaarlijks 370 miljoen dollar (zo’n 320 miljoen euro) kwijt is aan ’technische schulden’. Het grootste deel van deze kosten, ongeveer 134 miljoen dollar per jaar, wordt gebruikt voor het afronden van legacy-transformatieprojecten.
Gemiddeld 58 miljoen dollar per jaar extra afschrijving is het gevolg van gefaalde initiatieven om te moderniseren. Daarnaast moeten verouderde systemen ook nog onderhouden worden, evenals geüpdatet en ook worden geïntegreerd met verouderde systemen. Kosten daarvoor: 56 miljoen dollar.

Verspilde tijd en middelen
Uit het onderzoek blijkt dat organisaties zich bewust zijn van de inefficiëntie. Ruim driekwart van de respondenten (78 procent) erkent dat tijd, geld en moeite voor het onderhouden van legacy-applicaties productiever besteed kan worden aan andere projecten die de organisatie effectiever maken.
Meer dan een derde (36 procent) van de respondenten geeft aan dat het te tijdrovend is om legacy-ondersteuning te verwijderen. Bijna 30 procent is te druk om de oorzaak aan te pakken, omdat ze bezig zijn met het oplossen van problemen veroorzaakt door verouderde systemen. Een kwart meldt dat bedrijfsleiders modernisering niet als prioriteit beschouwen en het dus niet (laten) oppakken.
Methodologie en kostenberekening
Voor de berekening van de gemiddelde jaarlijkse kosten ondervroeg Pega respondenten over de meest kritieke aspecten van legacy-transformatieprojecten. Het bedrijf hing geschatte kosten aan elke reactie, gebaseerd op algemene benchmarks in de branche van legacy-transformatie-uitgaven en bedrijfsinkomsten. Deze waarden waren niet zichtbaar voor respondenten tijdens het beantwoorden van de vragen.
“Te weinig bedrijven houden tegenwoordig rekening met de honderden miljoenen dollars die ze elk jaar lijden vanwege zowel de directe als indirecte financiële impact van inefficiënties veroorzaakt door legacy-technologieën”, aldus Don Schuerman, chief technology officer van Pegasystems.
Urgentie voor modernisering
De cijfers onderstrepen de urgentie waarmee organisaties hun technische schulden moeten aanpakken. Legacy-systemen beperken niet alleen de operationele efficiëntie, maar vormen ook een rem op innovatie en concurrentievermogen. De hoge kosten van uitstel maken duidelijk dat modernisering geen keuze meer is, maar een noodzaak voor organisaties die relevant willen blijven.