Opkomst maatwerk SaaS-producten voor nichemarkten

Veel klein wolkjes in een blauwe lucht

De markt voor Software-as-a-Service (SaaS) zal volgens Forrester in 2020 wereldwijd meer dan 130 miljard dollar waard zijn. Volgens het onderzoeksbureau kleven er ook risico’s aan de populariteit van SaaS, namelijk die van dreigende monoculturen en monopolies. De Amsterdamse softwareontwikkelaar GlobalOrange ziet echter een groeiende vraag naar SaaS-producten voor nichemarkten, waarbij user experience en conversie centraal staan. De reslultaten zijn samengevat in de whitepaper.

De voordelen van cloud computing en mobiele apps hebben bedrijven inmiddels ruimschoots overtuigd van de meerwaarde van SaaS-producten. Er zijn zelfs die stellen dat SaaS de toekomst is van alle applicaties. Het aanbod van generieke SaaS-oplossingen groeit. Toch beantwoorden juist deze producten slechts aan een deel van de bedrijfswensen.

Volgens Yvo Gortemaker, directeur van GlobalOrange, zijn er steeds meer organisaties die bij het ontwikkelen van een online bedrijfsmodel besluiten hun bedrijfsapplicaties in een SaaS-dienst te verwerken. “Generieke SaaS-producten bieden vaak maar beperkte mogelijkheden,” zegt Gortemaker. “Verwacht je meer functionaliteit of allerlei koppelingen met bedrijfsapplicaties of online diensten, dan is er toch maatwerk nodig. Het ontwikkelen van een eigen SaaS-applicatie op maat kan dan een veel efficiëntere optie zijn.”

 

Conversie is leidend

Door het flexibele verkoopmodel van SaaS zijn gebruikersgemak en conversie uiterst belangrijk om gebruikers te winnen en vast te houden. Gortemaker: “Het gebruik van een SaaS-product kun je in principe elk moment stopzetten. Laat het gebruiksgemak te wensen over of ontbreken er mogelijkheden, dan is een concurrerend product snel gevonden.”

Om die reden is het ontwikkelen van SaaS-producten radicaal anders dan traditionele softwareontwikkeling. De software wordt via het internet geleverd en moet daarom, zeker voor zakelijk gebruik, uiterst betrouwbaar en altijd beschikbaar zijn. Daarnaast ligt de nadruk bij SaaS op het feit dat het in de eerste plaats een ‘product’ is, niet zomaar een bedrijfsmiddel dat een bepaalde functionaliteit moet leveren. “Een succesvol SaaS-product is gebaseerd op een doordacht businessplan, dat vaak aansluit op een heel specifiek gebruiksscenario,” zegt Gortemaker. “Zo’n oplossing is veelal niet standaard beschikbaar. Maar bovendien moet de focus echt liggen op het optimaliseren van de user experience en het continu verbeteren van de conversie. Vrijwel geen enkel SaaS-product zou slagen als het volgens de ouderwetse watervalmethode werd ontwikkeld.”

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten...

X