Prangende vragen over digitale en online strategie

huis uit 3d-printer

Nu het eerste kwartaal van 2015 goed en wel onderweg is. stelt Fred Teunissen prangende vragen over digitale en online strategie. De hamvraag: in hoeverre is je digitale strategie op orde?  Maar ook: is er een goede afstemming tussen deze strategie en je operationele planning? Weet je zeker dat je daarvoor de juiste organisatiestructuur en de juiste mensen hebt? Kortom, klopt het allemaal? Loopt alles naar wens? Je kunt nu nog aanpassingen doen. Niet te lang mee wachten, want het jaar vliegt voorbij.

De digitalisering is een voortschrijdend proces dat steeds dieper in elke organisatie doordringt. Het is dus niet zo dat dit fenomeen één keer toeslaat, waarna we de rommel weer opruimen, ons aanpassen aan de nieuw ontstane situatie en weer vrolijk verdergaan (zoals bij een wetswijziging). De digitalisering schrijdt onderhuids voort en vraag steeds weer nieuwe aanpassingen.

Amazon.com is een goed voorbeeld van het continue proces van de digitalisering. Het begon met de online verkoop van ‘gewone’ boeken en andere consumentenproducten (maar dan online = digitalisering van het distributiekanaal). Daarna begon Amazon digitale boeken aan te bieden (= digitalisering van de boekproductie) en inmiddels dient de volgende omwenteling zich aan: digitale boeken die op abonnementsbasis worden uitgeleend. Daardoor wordt Amazon een soort Spotify, maar dan voor boeken (= diepere digitalisering van de distributie). We weten nu nog niet wat het daaropvolgende stadium zal zijn en welke nieuwe stappen Amazon de komende jaren zal zetten, maar dat ze er zullen komen staat wel vast. De moraal: wees altijd voorbereid op de volgende verrassende wending in het voortgaande proces van de digitalisering.

Deze megatrend raakt niet alleen de boekenbranche, de muziekindustrie en de media. Iedere branche heeft ermee te maken of krijgt ermee te maken. Denk aan de hotelbranche (airbnb), de taxibranche (Ueber) en de banken (Apple Pay en andere nieuwe digitale betaalvormen). Zelfs de bouw (hoe ‘brick and mortar’ wil je het hebben?) ontsnapt niet aan de ontwrichtende werking van de digitalisering. Gebouwen worden nu al in 3D-geprint en in een fractie van de gebruikelijke tijd ‘geassembleerd’. Je zal maar bouwondernemer zijn… (zie het kader ‘bouwblokken’).

Je voorbereiden op een onzekere toekomst vraagt om experimenten. Om leren door te doen.

Lees het hele verhaal van Fred Teunissen online of in ICT/Magazine van januari-februari 2015.

 

 

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten...

X