Testen ICT niet op waarde geschat

testen

Het testen van ICT in de bouwfase wordt doorgaans niet op waarde geschat. IT-leveranciers zetten het niet op de offerte uit angst zichzelf uit de markt te prijzen en bedrijven zien het als een onnodige hoge kostenpost. Het gevolg is dat het product niet aansluit op de wens van de gebruiker, wat resulteert in een kostenoverschrijding aan herstelwerkzaamheden. Die kostenoverschrijving blijkt in de praktijk zeer fors te zijn.

Dit stelt Peter Brouwer, teamleider software engineering bij Ifective. Het testen van ICT-systemen neemt een kwart van alle bouwtijd voor een ICT-systeem in beslag. Brouwer hierover: ‘Dit tijdbeslag wordt door velen in eerste instantie als een grote verspilling van tijd en geld ervaren, heeft de praktijk mij geleerd.’, vertelt Brouwer. Dit, terwijl het niet testen van ICT-systemen altijd duurder uitpakt, dan wanneer in een vroegtijdig stadium al wordt getest of het systeem werkt en of het voldoet aan de klantverwachting.

Peter Brouwer: ‘Het is 5 keer zo duur om aan het eind van een ICT-traject een fout te herstellen, dan wanneer je aan het begin een correctie toepast. Dan beïnvloedt de mismatch die je aan het begin herstelt en in feite die de basis vormt van het systeem, niet het verdere ICT-traject.’ Brouwer raadt het bedrijfsleven aan om niet alle contracten juridisch dicht te timmeren, maar om op basis van vertrouwen samen te werken. ‘Anders krijg je wat je vraagt, in plaats van wat je wilt’, aldus Brouwer.

ICT-leveranciers zouden zichzelf ertoe moeten verplichten om testen standaard in de offerte op te nemen. Dit prijs lijkt dan in eerste instantie hoger, maar valt in de praktijk – over het hele project genomen – dus lager uit. Bovendien resulteert het in een tevreden klant.

Organisaties moeten ervan doordrongen zijn dat goedkoop duurkoop is en dat de kwaliteit van de ICT-dienstverlening omhoog schiet, wanneer er tijdig en structureel wordt getest.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...