Fujitsu Activ8 maakt innovatie constante factor bij overheidsorganisaties

De overheidsorganisatie van nu is innovatief, open en communicatief. Fujitsu levert met Activ8 een heldere, gestructureerde aanpak voor het implementeren van ict-innovaties.

De verregaande digitalisering van de samenleving vormt een belangrijke maatschappelijke trend. Burgers, bedrijven en partners verwachten van overheidsorganisaties dat zij meegaan in de digitale ontwikkelingen. Dit stelt overheidsorganisaties voor grote uitdagingen op ict-gebied. Aan de ene kant kampen ze met complexe omgevingen, hoge eigendomskosten en legacy-systemen, waarmee zij burgers een optimale beveiliging en betrouwbaarheid moeten garanderen. Anderzijds verwachten burgers dat de overheid innovatief is en via alle kanalen, ook online en mobiel, dag en nacht bereikbaar is. Medewerkers willen anytime, anywhere and on any device hun werk kunnen doen en gebruikmaken van diensten in de cloud – zoals ze dat privé gewend zijn.

Het Fujitsu Activ8 model brengt alle innovatie-activiteiten in kaart en helpt organisaties met een planmatige aansturing van het invoeren van innovaties. Daarmee worden innovaties sneller, betrouwbaarder en beter voorspelbaar ingevoerd. Dit helpt overheidsorganisaties omdat in staat worden gesteld continu de ict-voorzieningen onder de loep te nemen om medewerkers en burgers optimaal te bedienen én tegelijkertijd de kosten in de hand te houden.

Innovatief in acht stappen

Het Activ8-model onderscheidt acht stappen van innovatie tot implementatie:

  1. Ignite: zorg voor ondersteuning op topniveau.
  2. Focus: bepaal de scope van de innovatie-activiteiten.
  3. Invest: bepaal de financiering van de innovatie-activiteiten.
  4. Imagine: zet zakelijke uitdagingen, evaluatiecriteria en planning uiteen.
  5. Explore: zoek sponsors binnen de organisatie en laat hen meedenken over oplossingen.
  6. Select: bedenk een systeem om potentiële oplossingen te prioriteren.
  7. Prototype: selecteer oplossingen en bouw prototypes.
  8. Adopt: maak succesvolle innovaties onderdeel van de normale werkzaamheden.

afbeelding-fujitsu3

Brons, zilver of goud?

Fujitsu onderscheidt drie typen innovaties. De serviceverbeteringen duidt het bedrijf aan met brons. Dit zijn innovaties die binnen de scope van infrastructuur, werkplek of servicedesk vallen, met als doel kosten te verlagen en/of de tevredenheid te verhogen. De ‘zilveren’ it-transformaties zijn vaak wat complexer, bijvoorbeeld het vervangen van applicaties door Software-as-a-Service (SaaS)-alternatieven. Software wordt dan niet aangeschaft en lokaal gehost, maar bijvoorbeeld per maand betaald en extern gehost. Goud zijn de echte businesstransformaties: deze innovaties ondersteunen de verdere digitalisering van de overheidsorganisatie.

Grootschalig innovatietraject

Voor 45 deelnemende overheidsdiensten van de Rijksoverheid moderniseerde Fujitsu zo’n 100.000 werkplekken. Daarbij was het bedrijf ook actief betrokken bij de roadmap van de Digitale Werkplek Rijksoverheid. Met de drie grootste deelnemers houdt het vier keer per jaar een innovatiesessie en met de overige deelnemers eenmaal per jaar.

Innovatieve oplossingen

Ook bij Fujitsu zelf is innovatie een constante factor in haar Fujitsu Labs: zes onderzoekscentra, op alle continenten. Hier werken 1.500 mensen aan mens-machine-interfaces, kunstmatige intelligentie, robots, sensortechnologie en adaptieve analyse voor big data. Dichter bij huis ligt het democenter ‘Hashi’ in Maarssen, waar opdrachtgevers zelf kunnen testen en beleven welke functionaliteit de moderne werkplekken kunnen bieden. Regelmatig organiseert Fujitsu evenementen voor klanten om hen kennis te laten maken met nieuwe diensten en innovaties.

Meer weten? Lees ook het artikel Eindgebruikerservaring bij werkplekbeheer wordt steeds belangrijker voor overhedenof download de referentiecase van onze innovatieve werkplekomgeving bij Robeco.

 

X