Gamification: het nieuwe normaal

Het afgelopen jaar is het werkende leven van een grote groep mensen drastisch veranderd door de COVID-19-pandemie. Thuiswerken leek een lange tijd slechts een fantasie voor veel werknemers, terwijl werkgevers vooral de obstakels van het thuiswerken zagen in de vorm van afleiding en lagere productiviteit van hun werknemers. Inmiddels wordt het werken op afstand, naast een verstandige tijdelijke oplossing tijdens COVID-19, ook gezien als de beste optie voor de toekomst voor een groot deel van het personeel.

Waar voorheen miljoenen mensen dagelijks aan een bureau zaten achter een computer op een kantoor, kan dat werk nu overal worden gedaan, zolang er maar een stopcontact en internetverbinding beschikbaar is. Dit werd al snel bekend als de eerste stap naar het ‘nieuwe normaal’.

Maar het blijkt een enorme uitdaging om de impact te zien van dit nieuwe normaal, vooral voor business managers. De pandemie heeft aangetoond dat veel van de traditionele manieren om een bedrijf te runnen, nu niet langer geschikt zijn. Het heeft ook bewustwording gecreëerd dat de pandemie misschien geen eenmalig incident is. Er zijn veel epidemiologen die speculeren dat COVID-19 de eerste van meerdere pandemieën is.

Het nieuwe normaal brengt meer met zich mee dan alleen het thuiswerken van kantoorpersoneel. Een belangrijke vraag is, met name wanneer de volgende pandemie zich voordoet, kunnen de niet-kantoormedewerkers, ook thuiswerkers worden, of op zijn minst veilig op afstand werken? Het antwoord is ja, de technologie is nu beschikbaar – zowel voor de activiteit zelf als voor de infrastructuur die nodig is. Het wordt namelijk mogelijk dankzij gamification.

De technologieën die in eerste instantie voor gaming zijn ontwikkeld, zijn verrassend realistisch en effectief. Er wordt zelfs gezegd dat de nieuwste flightsimulators door professionele piloten wordt gebruikt om hun vaardigheden up to date te houden. Door die technologieën te koppelen aan communicatiediensten met voldoende bandbreedte en performance, in een combinatie met een compute-infrastructuur die in staat is om realtime services en datamanagement te bieden, zijn er steeds minder redenen voor werknemers om bij de machine te zijn die ze besturen.

Dergelijke communicatietechnologieën komen nu beschikbaar in de vorm van Gigabyte/sec-transmissiesnelheden van 5G- telefoons, en de compute-infrastructuur is er al in de vorm van hyperconverged systemen. Deze kunnen vervolgens gekoppeld worden aan de gametechnologieën van nauwkeurige joystickbediening, virtual reality-videosystemen en aan AI- en machine learning-technologieën, die allemaal werken met gedetailleerde realtime gegevens van nauwkeurige bewegingen en positionering die afkomstig zijn van Internet of Things-sensoren.

De eerste resultaten van deze combinatie beginnen nu zichtbaar te worden, bijvoorbeeld in de haven van Ningbo in China. Zoals in veel havens heeft Ningbo verschillende enorme portaalkranen die worden gebruikt voor het laden en lossen van containerschepen. De kraanmachinisten bedienen de kraan vanuit een kleine cabine ruim honderd meter boven de grond, terwijl ze tussen hun voeten naar beneden kijken, naar de container die ze verplaatsen. Naast het feit dat de kraanmachinisten hun post niet tussentijds kunnen verlaten, krijgen veel van hen met rug- en nekklachten te maken, wat resulteert in veel ziekmeldingen. Maar op dit moment beginnen ze hun kranen te bedienen vanaf een scherm in de controlekamer, met behulp van HD-video, 5G-communicatie om de vereiste realtime gegevens te verwerken en gaming-systemen als de gebruikersinterface om alles te besturen.

Op dit moment is dat het hoogst haalbare, maar niet voor lang. Naarmate 5G-diensten wereldwijd worden uitgerold, komt het punt dat die kraanmachinisten zich kunnen aansluiten bij de thuiswerkers. En dat geldt niet alleen voor de kraanmachinisten. Vele werktuigmachines zijn al uitgerust met sensoren die veel meer gegevens over hun activiteiten kunnen leveren dan waar op dit moment gebruik van wordt gemaakt. Als 5G die gegevens kan leveren aan een hyperconverged infrastructuur, kunnen machine learning en AI-systemen het werk dat de tool doet, zeer nauwkeurig uitvoeren.

Het ligt in de lijn der verwachtingen dat dergelijke services binnen een paar jaar beschikbaar zullen zijn als onderdeel van de virtuele desktopwereld, waardoor deze services veel veiliger en krachtiger worden. Het zal werknemers ook de flexibiliteit geven om veilig en beveiligd te kunnen werken, zolang ze maar een mobiel signaal ontvangen.

Voorlopig kan alleen worden gespeculeerd of deze ‘gamification’ een onderdeel zal worden van het nieuwe normaal. Maar er wordt op sommige plekken al gebruik van gemaakt en alle vereiste technologieën zijn ook beschikbaar. De kans is dus groot dat dit gaat gebeuren, wat betekent dat iedereen wint.

Gerelateerde berichten...