Gekoppelde systemen leiden tot betere stuurinformatie in het ECD

Hoe een hartslagmeter een verhaal kan schrijven in CareView

De term ‘managementinformatie’ wordt vaak verbonden aan lijsten met samengevatte gegevens, die door medewerkers in het ECD zijn ingevoerd. Aangeboden aan een selecte groep medewerkers zoals managers en beleidsadviseurs, wordt  data vaak maar gedeeltelijk bekeken of door geïnteresseerden alsnog verder verwerkt naar eigen inzicht. Het is dan ook eerder ‘management data’. Met de komst van onder meer zelfsturende teams en automatische invoer via domotica en slimme sensoren verandert de vraag naar informatie uit het ECD.

Via geautomatiseerde koppelingen kunnen systemen autonoom gegevens van domotica, bijvoorbeeld van slimme sensoren, uitwisselen. Hierdoor is het mogelijk om in het ECD veel meer gestructureerde informatie vast te leggen dan door menselijke invoer mogelijk zou zijn. Een hartslagmeter kan bijvoorbeeld meerdere keren per minuut een gegeven registreren, waar een zorgverlener slechts enkele metingen per dag zou vastleggen.

Zou voorheen in de managementinformatie een gemiddelde van de week kunnen worden opgevraagd, met deze hoeveelheid registraties is het mogelijk om een zinvolle grafiek per uur op te vragen. Daarbij kan aanvullende informatie toegevoegd worden, zoals metingen over wat de cliënt op een bepaald moment deed, om pieken te verklaren.

Dit kan leiden tot efficiëntere zorg, mits gegevens op een zinvolle manier gecombineerd kunnen worden en leesbaar gepresenteerd worden. Technisch vormt de hoeveelheid aan gegevens daarentegen een uitdaging. De laadtijden voor de tool die de samenvatting van de gegevens moet maken, kunnen bijvoorbeeld behoorlijk oplopen.

 

Business Intelligence

Simac Healthcare beluisterde de vragen bij klanten en zocht in de markt naar mogelijkheden om de registraties efficiënter en leesbaarder te ontsluiten. Er werd gezocht naar mogelijkheden rondom visualisatie van gegevens, zodat klanten op iedere gewenste manier hun data konden weergeven, filteren en exporteren. Daarbij werd bijvoorbeeld ook gezocht naar opties tot visualisatie op basis van locatie.

Naast visualisatiemogelijkheden werd ook de visie van het ECD meegenomen. Deze houdt in dat iedere medewerker toegang moet kunnen krijgen tot overzichten rondom de zorg. Dit stelt de werkvloer in staat om op individueel cliëntniveau gegevens te analyseren en de zorg daarop aan te passen. Wat moet leiden tot een transitie van ‘managementinformatie’ naar daadwerkelijke ‘Business Intelligence’ (BI) op de vloer.

 

Data voor iedereen inzichtelijk

Waar voorheen een handvol personen bezig was met managementinformatie, wordt de vraag om inzicht en overzicht organisatiebreed actueel. Zelfsturende teams willen niet alsnog afhankelijk zijn van een manager om hen te voorzien van gegevens, deze informatie moeten de teamleden zelf proactief kunnen opvragen.

Daarnaast hebben de teamleden vaak geen tijd voor nabewerking van een set gegevens. Wat er getoond wordt, moet direct overzichtelijk en duidelijk zijn: zien = begrijpen. Daarbij speelt het feit dat mensen visuele data veel sneller kunnen verwerken dan tekst een grote rol. In het geval van de hartslagmeter is een grafiek met pieken en dalen direct duidelijk, terwijl het lezen en begrijpen van een tabel met dezelfde gegevens aanzienlijk langer duurt.

 

Storytelling met data

Simac Healthcare kwam tot de selectie van, en integratie met een van de marktleiders op het gebied van BI: Qlik.
De slimme manier waarop Qlik met de datavisualisatie-oplossing Qlik Sense data aan elkaar relateert, maakt het eenvoudig om in te zoomen op gegevens.

Selecteert een medewerker eerst een afdeling, zoomt vervolgens in op een cliënt en kiest daarna een specifieke meting, dan kan Qlik alle gerelateerde gegevens van die cliënt op hetzelfde moment mee filteren. In het geval van de hartslagmeter kan dus meteen worden gekeken of een cliënt bijvoorbeeld at op het moment dat hij of zij een hoge bloeddruk had. Bij registratie van wát de cliënt at zou in het geval van meerdere pieken dan zelfs een advies over het dieet richting de cliënt kunnen plaatsvinden.

Ook het weer ongedaan maken van delen van selecties, gerelateerde gegevens vinden, en de snelle manier waarop real-time selecties worden aangepast, zorgen voor een grote gebruiksvriendelijkheid.

 

Altijd en overal beschikbaar

Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het uitrollen van de Qlik Sense integratie met CareView. De klanten van CareView zijn bezig om de gewenste rapportages voor de werkvloer te definiëren en te realiseren. Daarmee worden de gegevens, of deze nu door medewerkers worden ingevoerd of door een hartslagmeter, weergegeven op een begrijpelijke en intuïtieve manier.

CareView is een modern, webbased ECD, gemaakt voor gebruik op mobile devices, zoals Apple iPad of Windows tablet. Daardoor kan op iedere gewenste plek alle beschikbare informatie worden ingezien. Het verhaal wordt daarmee voor iedereen en overal leesbaar!

Kijk op www.careview.nl voor meer informatie, of kom bij ons langs op donderdag 28 september 2017 tijdens de Zorginnovatiemiddag van M&I/Partners in het Muntgebouw in Utrecht.

 

Over Qlik

Qlik® is het toonaangevende visual analytics platform en de pionier op het gebied van business intelligence, gedreven door gebruikers. Qliks portfolio, met cloud-based en on-premise oplossingen, voldoet aan de groeiende behoefte van klanten naar rapportage en visuele self-service analyses voor guided, embedded en op maat gemaakte analytics, ongeacht de locatie van data. Klanten die Qlik Sense®, QlikView® and Qlik® Cloud gebruiken, halen betekenis uit informatie van verschillende bronnen en ontdekken verborgen relaties tussen data. Dit leidt tot inzichten die goede ideeën tot stand brengen. Het hoofdkantoor van Qlik is gevestigd in Radnor, Pennsylvania. Qlik werkt in meer dan 100 landen en heeft wereldwijd ruim 40.000 klanten.

 

Gerelateerde berichten...

X