Yvo Hoeke: Naast elkaar opererende systemen blijft een gemiste kans

Yvo Hoeke, CEO NetSourcing: Vanuit hun expertise, als leverancier van een complete online werkplek voor professionals in de zorg, vraagt NetSourcing aandacht voor twee ontwikkelingen. 1) Het koppelen van de domoticawereld aan de wereld van de applicaties. 2) Het verstandig omgaan met de explosief groeiende datastroom afkomstig van domotica.

In de koppeling van die twee werelden ligt enorm veel meerwaarde, vindt Yvo Hoeke, CEO van NetSourcing. “Helemaal als we onze focus richten op het centraliseren en verwerken van alleen de relevante data.”

 

Dienstverlening

De dienstverlening van serviceprovider NetSourcing ondersteunt professionals in de zorg, zodat zij altijd en overal beschikken over de gewenste applicaties en informatie. Nog altijd sluit de traditionele domotica hier niet of nauwelijks bij aan. Hoeke vertelt dat de diverse domotica-aanbieders hun producten lang niet altijd voorzien van uniforme standaarden. “Omdat het puntoplossingen zijn, is het niet eenvoudig voor een zorgorganisatie om over te stappen naar een uniform systeem of andere leverancier. Instellingen die met ons platform werken, nemen applicaties af per gebruiker, werkplek of locatie.

Datzelfde willen ze ook graag voor domotica-toepassingen. Met een uniforme laag tussen veel van die domotica-oplossingen en het platform van NetSourcing is een zorginstelling veel flexibeler in haar keuze van leveranciers. Dankzij die integratie met de domotica-oplossingen is overstappen geen groot probleem meer.”

 

Geïntegreerde domotica

NetSourcing ontsluit dus enerzijds alle applicaties, ongeacht leverancier en technologie, en haar partner Eurocom Group doet datzelfde voor veel domotica-oplossingen. Dat levert al enorme winst op qua flexibiliteit, maar het wordt natuurlijk nog vele malen interessanter als je beide werelden daadwerkelijk aan elkaar kunt koppelen. Volgens Hoeke breekt een nieuwe fase aan in het domotica-tijdperk: geïntegreerde domotica: “Wederzijdse actieve data-uitwisseling tussen het ECD en de sensoren van de domotica-apparatuur biedt enorm veel toegevoegde waarde. Ook bijvoorbeeld het elektronisch voorschrijfsysteem (EVS) zou je hieraan kunnen koppelen. Zo kun je bijvoorbeeld afwijkende informatie uit de sensordata associëren met medicijngebruik.

Dit is slechts één voorbeeld van een legio aan nieuwe mogelijkheden die een dergelijke koppeling met zich meebrengt. Het is echt een gemiste kans dat al deze systemen vandaag de dag nog los van elkaar opereren.”

 

Transparant en bestuurbaar

NetSourcing werkt met een overzichtelijk model van gebruikers, applicaties, locaties en devices. Door binnen iedere categorie verschillende types te onderscheiden wordt de wereld van de klant gemodelleerd. Hoeke: “Om inzicht te krijgen in de werkelijkheid van een ict-probleem bij een zorginstelling, beginnen wij altijd met het modelleren van hun huidige wereld. Op basis daarvan gaan we dan gezamenlijk het traject in met hetzelfde beeld van de huidige en de gewenste situatie. Wat tot voor kort een ‘black box’ was, wordt dan transparant en bestuurbaar.”

Tijdens die verkenning wordt vrijwel altijd ook domotica meegenomen. Vaak krijgt NetSourcing dan de vraag of wij domotica niet kunnen koppelen aan het ECD. Er is dus een duidelijke behoefte om domotica-sensoren mee te nemen in het gehele plaatje, zodat ook dat transparant en bestuurbaar wordt.

 

Relevantie

Het tweede aandachtspunt betreft big data. Samen met alle recent toegevoegde datastromen, genereren al die domotica-sensoren in de leefomgeving van cliënten een explosie aan data. Hoeke: “Daarom moet er heel goed worden nagedacht over hoe wij omgaan met die data. Welke data moet waar staan? Staat de data centraal in een datacentrum, of op verschillende plekken? Straks, als onze volledige leefomgeving data genereert – via sensoren in je auto, je thermostaat, je koelkast, je schoenen, je horloge enzovoort – loopt het systeem vast. De noodzaak om over data te kunnen beschikken is duidelijk. Maar hebben we werkelijk alle gegenereerde informatie nodig om goede beslissingen te kunnen nemen? Het is niet relevant om iedere tien minuten de exacte hartslag van een cliënt te weten. Wel is het relevant of diens hartslag binnen de vastgestelde range valt en of er sprake is van een ongewone trend. En van de data omtrent automatisch opgenomen bloeddruk, hoef ik alleen te weten of die ‘ja’ of ‘nee’ binnen de norm valt. Welk device het heeft gemeten, controlechecks, hoe hoog de bloeddruk was, op welk tijdstip enzovoort is niet relevant. Dus lang niet alle data hoeft centraal gesynchroniseerd en beschikbaar gemaakt te worden.”

 

Kritische blik

Minstens zo belangrijk is het volgens Hoeke om heel zorgvuldig en kritisch te kijken naar de beveiliging van data en uiteraard of het in een formaat wordt opgeslagen die het mogelijk maakt het waar dan ook te integreren. “Hoe wordt toegang verleend tot welk systeem en welke data? Hoe zorg je ervoor dat de data veilig blijft staan op de locatie waar ze gecreëerd wordt? Mijn pleidooi: deel slechts de strikt noodzakelijke data en doe dat rolgebonden. Daarbij speelt uiteraard de privacy een belangrijke rol. Helemaal met de aankomende AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) in het achterhoofd, moeten we heel kritisch kijken naar welke data we verzamelen van cliënten en wie toestemming krijgt die data te raadplegen of te delen. Nu is het nog mogelijk om sensordata achter de schermen te verkopen aan andere partijen voor marketingdoeleinden. Over dergelijke praktijken wordt nog onvoldoende maatschappelijke discussie gevoerd. In dat opzicht is zoiets als de AVG een welkome stok achter de deur.”

 

Waar het om gaat

Waarom vraagt NetSourcing nu de aandacht voor deze twee specifieke ontwikkelingen? Mede vanwege teruglopende budgetten en toegenomen takenpakketten ervaren de professionals een enorm hoge werkdruk. Volgens Hoeke kan ICT hieraan een belangrijke, zo niet doorslaggevende, bijdrage leveren. “Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel, maar de professional profiteert in de dagelijkse praktijk nog veel te weinig van koppeling van systemen, slim omgaan met big data, machine learning, algoritmes enzovoort.”

Dat komt deels doordat nieuwe technologie relatief traag in die dagelijkse praktijk wordt geïntegreerd. Anderzijds zijn veel zorgprofessionals bang hun baan te verliezen aan ict-toepassingen. Hoeke steekt hen een hart onder de riem: “Je kunt alles verregaand automatiseren, maar waar het in de zorg uiteindelijk werkelijk om gaat is het échte menselijke contact. Dat kan nooit en te nimmer worden vervangen door computers, robots of welk superalgoritme dan ook. Nee, wat ICT juist mogelijk maakt is het creëren van meer ruimte – in middelen en tijd – voor waar het werkelijk om gaat: het leveren van echte zorg.”

 

Gerelateerde berichten...