Skip to content
ICT/Magazine
  • Home
  • Topartikelen
  • Topics
    • Duurzaamheid
    • Financieel
    • Gadgets
    • Klantervaring
    • Leiderschap
    • Ondernemen
    • Personeel
    • Security
  • Meer
    • Word een partner
    • Over ons
    • Contact opnemen
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • ICT/Magazine Nederland
  • ICT/Magazine België
  • Techzine Europe
  • Techzine Nederland
ICT/Magazine

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte, abonneer!

Nieuwsbrieven*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Home » Expert bijdragen » Zorg » Persona’s in de zorgmarkt. Hoe zet je ze in?
5min Zorg

Persona’s in de zorgmarkt. Hoe zet je ze in?

photo guest expert
Cyril RoosenboomGuest expert15 februari 2021 07:0315 februari 2021
Persona’s in de zorgmarkt. Hoe zet je ze in?

Persona’s zijn het vertrekpunt voor adoptie. Niet gebruiken is een gemiste kans voor adoptie van je zorgwerkplek. Maar wat zijn die persona’s nu precies, hoe zet je ze in en wat heeft het met het kopen van schoenen te maken? Cyril Roosenboom, IT Business Consultant bij Login Consultants, vertelt het in deze blog.

Archetype

Persona’s in een IT-traject vertegenwoordigen een archetype medewerker. Het principe is gebaseerd op de persoonlijkheidstypen die Zwitsers psychiater en psycholoog Carl Jung ooit beschreef. In de marketing worden persona’s al jaren ingezet om het gedrag van verschillende typen websitebezoekers te begrijpen. In onze wereld gebruiken we persona’s inmiddels om digitale werkplekken vorm te geven. Het helpt ons om te bepalen hoe we een moderne werkplek in moeten richten voor een bepaald type medewerker. Zo heeft een tijdelijke medewerker andere behoeften qua werkplek dan een vaste medewerker en heeft iemand in de thuiszorg andere wensen dan een medewerker op een intensive care.

Van technisch feestje naar portaalwerkplek

Ik schrijf niet voor niets ‘inmiddels’, omdat tot een aantal jaar geleden een computer vooral een technisch feestje was. Zelfs vandaag de dag moet je het vaak nog doen met een apparaat en de inrichting die je aangeboden wordt. En dan maar zoeken naar de juiste informatie of toepassing. Er is meer wat je niet gebruikt dan wel en de startpagina is het eerste wat je wegdrukt. Administratie is nu eenmaal een essentieel onderdeel van het werken in de zorg. Het is de bedoeling dat de techniek je hierbij ondersteunt in plaats van een extra uitdaging vormt. De moderne portaalwerkplek gaat niet uit van de computer, maar van de medewerker. Op zo’n werkplek zijn informatie en applicaties ondergebracht in een dashboard, dat alleen maar die applicaties, informatie, contactpersonen e.d. toont die relevant zijn voor jouw manier van werken. Hoe dat kan? Juist, dankzij de persona’s.

Schoenen in de verkoop

Even een kleine vergelijking. Stel, je zoekt een paar nieuwe schoenen. In de ‘oude’ situatie is het alsof een Al Bundy-achtige schoenenverkoper zoveel mogelijk schoenen uit het magazijn haalt, en vervolgens aan jou de schone taak om ertussenuit te vissen wat je nodig hebt. Je vroeg toch om een schoen? Is het niet veel prettiger als een vriendelijke schoenenverkoper je eerst vraagt wat je maat is en wat je doel is met de schoenen? Ga je naar een dansfeestje, ga je sporten of ga je in de bergen wandelen? Misschien wil hij zelfs wel weten of je een voorkeur hebt voor kleur en materiaal. De kans dat hij of zij dan aankomt met het juiste paar schoenen wordt op die manier een stuk groter. Een beetje meer klantgericht denken helpt.

Eisen aan de werkplek en aan adoptie

Op een vergelijkbare manier zorgt het werken met persona’s ervoor dat de digitale zorgwerkplek is gepersonaliseerd, zonder dat iedereen daar een aparte, eigen computer voor moet hebben. De persona’s beschrijven niet elke medewerker individueel, maar groeperen ze op basis van de manier waarop er gewerkt wordt. Want als je weet hoe een bepaald type medewerker werkt, weet je ook hoe je die persoon kan ondersteunen. En dat is belangrijk. Zo zijn medewerkers in de care bijvoorbeeld veel mobieler dan medewerkers in een ziekenhuis. Bovendien is de druk enorm groot. In – laten we zeggen – tien minuten moet je weten welke cliënt je voor je krijgt en wat de zorgvraag is, moet de cliënt zijn geholpen en moet er verslag zijn gedaan. Dat stelt de nodige eisen aan de werkplek. Maar ook aan de adoptie.

Begin met het onderzoeken van de persona’s 

Het is belangrijk dat een moderne zorgwerkplek door medewerkers wordt omarmd. Hij (of zij) moet niet het gevoel hebben met een paar te grote klompen of krappe stiletto’s te moeten werken in plaats van een paar fijne sportschoenen. De werkplek moet mensen en de manier waarop ze werken ondersteunen. Om daar te komen is het belangrijk dat er aan het begin van een implementatietraject wordt nagedacht over voor wie de werkplek wordt gemaakt. Door in gesprek te gaan met medewerkers over hun werkdag en waar ze mee geholpen zijn, zorg je dat er een werkplek ontwikkeld kan worden die daarbij aansluit.

Nooit klaar

Het logische gevolg is dan ook dat het ontwikkelen van die persona’s niet een eenmalige actie is. Het is iets dat zich ontwikkelt in de tijd. Medewerkers veranderen van functie en behoeften veranderen, maar ook maatschappelijke en technische ontwikkelingen zorgen er mogelijk voor dat mensen anders gaan werken. Zo blijken veel werkwijzen waarvan we voor de coronacrisis dachten dat het de juiste oplossing was, ineens niet meer zo ideaal. Persona’s evolueren dus, en daar moet je op inspelen. Steeds weer.

Nieuwsgierig?

De zorg draait 24 uur per dag door. Als je je systemen en gegevens in de cloud kunt zetten, zijn ze altijd beschikbaar, waar je je ook bevindt en hoe laat – of hoe vroeg – het ook is. En dat is dan voor jou weer een hele zorg minder. Ook behoefte aan een flexibele werkplek die helemaal past bij de zorg? Wij kunnen zorgen voor een werkplek die precies aan alle moderne wensen en eisen voldoet en die volledig door ons beheerd wordt. Dat is niet alleen goedkoper dan wanneer je alles in eigen hand houdt, maar maakt ook dat meer tijd en geld overhebt voor de zorg aan cliënten. En dat is tenslotte waar het om draait. Meer weten? Download onze whitepaper ‘De nieuwe zorgwerkplek’.

Tags:

Bedrijfssoftware / Beheer / Digitale transformatie / IT beheer / Login Consultants / persona / Software / Strategie / Systeemarchitectuur / Zorg / zorgwerkplek

Gerelateerd

Van deze tien zaken liggen IT-managers ’s nachts wakker

Gentse software voor leveringsoptimalisatie zet zinnen op Nederland

Cyberaanvallen vaak gericht op OT-systemen

AWS trekt $ 230 miljoen uit voor GenAI-startups

Keuze van de redactie

Cyberjaarverslag biedt grip op digitale beveiliging en compliance

Norea, de beroepsorganisatie van IT-auditors, introduceert de Interna...

OpenAI lanceert wereldwijd initiatief ter ondersteuning van democratische AI-ontwikkeling

OpenAI heeft vandaag een ambitieus wereldwijd programma gelanceerd on...

Waarom 2025 een sleuteljaar wordt voor legacy modernisatie

70 procent van de software in bedrijven is meer dan 20 jaar oud

Microsoft’s beleid en oplossingen voor OneDrive synchronisatieproblemen

OneDrive is een populaire cloudopslagdienst van Microsoft, maar gebru...

Lees meer over Zorg

IT-servicemanagement en AI: een gouden combinatie voor de ouderenzorg
Expert aan het woord

IT-servicemanagement en AI: een gouden combinatie voor de ouderenzorg

Zeven op de tien zorgmedewerkers in de ouderenzorg willen meer tijd overhouden voor persoonlijk contact met c...

Rinske Jansen 14 april 2025
Helft domeinnamen in de zorg niet in orde

Helft domeinnamen in de zorg niet in orde

Met ongeveer de helft van de domeinnamen in de zorg is iets niet in orde. Van ongeveer dertig procent van de ...

Lisa Mooijman 25 maart 2025
Microsoft lanceert spraak-AI-assistent Dragon Copilot voor de zorg

Microsoft lanceert spraak-AI-assistent Dragon Copilot voor de zorg

Microsoft heeft gisteren Microsoft Dragon Copilot geïntroduceerd, de eerste spraak-AI-assistent die klinisch...

Laurens van Aggelen 4 maart 2025
AI-scanner spoort huidkanker vliegensvlug op
Topartikel

AI-scanner spoort huidkanker vliegensvlug op

Zorg staat onder druk, technologie biedt mogelijk uitkomst

Martijn van Best 27 september 2024

Tech calendar

HPE AI Roadshow with NVIDIA

13 May 2025 LIEMÈS, Utrecht

Red Hat Summit

19 May 2025 Boston

Ontdek de kracht van Microsoft Copilot in het MBO

4 June 2025 Schiphol

Thales on Tour

5 June 2025 Duffel

Kaseya DattoCon Europe

17 June 2025 Dublin

Nutanix Cloud Day Nederland 2025

17 June 2025 Zeist

Tech career

AI & Data Architect

Full time

Cloud Account Executive – Slack

Amsterdam Full time

Whitepapers

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

In het document "Unlock the full potential of your SAP environment" w...

Hoffmann Tips Special – Cybersecurity  Risk management

Hoffmann Tips Special – Cybersecurity Risk management

Niet óf, maar wánneer. Bent u goed voorbereid?   Laat je in...

Een cloudstrategie is essentieel voor het succes van uw bedrijf

In veel fabrieken worden gegevens en informatie die relevant zijn voor...

Is Your Environment Adaptive Enough for Zero Trust?

In een poging om hun beveiliging te verhogen, passen meer organisaties...

ICTMagazine.nl

ICT/Magazine richt zich op zakelijke beslissers en professionals die willen weten wat de impact van technologie is op een organisatie. Waar we met Techzine ingaan op de technologie, gaan we bij ICT/Magazine in op de business-kant van IT. Dat doen we door middel van nieuws en achtergrondverhalen. Door de business-kant van IT beter uit te leggen kunnen besslisers en influencers binnen een organisatie sturen richting de juiste oplossingen.

Follow us

Twitter
LinkedIn

© 2025 Dolphin Publications B.V.
Alle rechten voorbehouden.

ICT/Magazine Service

  • Word een partner
  • Adverteren
  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring