Persona’s zijn het vertrekpunt voor adoptie. Niet gebruiken is een gemiste kans voor adoptie van je zorgwerkplek. Maar wat zijn die persona’s nu precies, hoe zet je ze in en wat heeft het met het kopen van schoenen te maken? Cyril Roosenboom, IT Business Consultant bij Login Consultants, vertelt het in deze blog.
Archetype
Persona’s in een IT-traject vertegenwoordigen een archetype medewerker. Het principe is gebaseerd op de persoonlijkheidstypen die Zwitsers psychiater en psycholoog Carl Jung ooit beschreef. In de marketing worden persona’s al jaren ingezet om het gedrag van verschillende typen websitebezoekers te begrijpen. In onze wereld gebruiken we persona’s inmiddels om digitale werkplekken vorm te geven. Het helpt ons om te bepalen hoe we een moderne werkplek in moeten richten voor een bepaald type medewerker. Zo heeft een tijdelijke medewerker andere behoeften qua werkplek dan een vaste medewerker en heeft iemand in de thuiszorg andere wensen dan een medewerker op een intensive care.
Van technisch feestje naar portaalwerkplek
Ik schrijf niet voor niets ‘inmiddels’, omdat tot een aantal jaar geleden een computer vooral een technisch feestje was. Zelfs vandaag de dag moet je het vaak nog doen met een apparaat en de inrichting die je aangeboden wordt. En dan maar zoeken naar de juiste informatie of toepassing. Er is meer wat je niet gebruikt dan wel en de startpagina is het eerste wat je wegdrukt. Administratie is nu eenmaal een essentieel onderdeel van het werken in de zorg. Het is de bedoeling dat de techniek je hierbij ondersteunt in plaats van een extra uitdaging vormt. De moderne portaalwerkplek gaat niet uit van de computer, maar van de medewerker. Op zo’n werkplek zijn informatie en applicaties ondergebracht in een dashboard, dat alleen maar die applicaties, informatie, contactpersonen e.d. toont die relevant zijn voor jouw manier van werken. Hoe dat kan? Juist, dankzij de persona’s.
Schoenen in de verkoop
Even een kleine vergelijking. Stel, je zoekt een paar nieuwe schoenen. In de ‘oude’ situatie is het alsof een Al Bundy-achtige schoenenverkoper zoveel mogelijk schoenen uit het magazijn haalt, en vervolgens aan jou de schone taak om ertussenuit te vissen wat je nodig hebt. Je vroeg toch om een schoen? Is het niet veel prettiger als een vriendelijke schoenenverkoper je eerst vraagt wat je maat is en wat je doel is met de schoenen? Ga je naar een dansfeestje, ga je sporten of ga je in de bergen wandelen? Misschien wil hij zelfs wel weten of je een voorkeur hebt voor kleur en materiaal. De kans dat hij of zij dan aankomt met het juiste paar schoenen wordt op die manier een stuk groter. Een beetje meer klantgericht denken helpt.
Eisen aan de werkplek en aan adoptie
Op een vergelijkbare manier zorgt het werken met persona’s ervoor dat de digitale zorgwerkplek is gepersonaliseerd, zonder dat iedereen daar een aparte, eigen computer voor moet hebben. De persona’s beschrijven niet elke medewerker individueel, maar groeperen ze op basis van de manier waarop er gewerkt wordt. Want als je weet hoe een bepaald type medewerker werkt, weet je ook hoe je die persoon kan ondersteunen. En dat is belangrijk. Zo zijn medewerkers in de care bijvoorbeeld veel mobieler dan medewerkers in een ziekenhuis. Bovendien is de druk enorm groot. In – laten we zeggen – tien minuten moet je weten welke cliënt je voor je krijgt en wat de zorgvraag is, moet de cliënt zijn geholpen en moet er verslag zijn gedaan. Dat stelt de nodige eisen aan de werkplek. Maar ook aan de adoptie.
Begin met het onderzoeken van de persona’s
Het is belangrijk dat een moderne zorgwerkplek door medewerkers wordt omarmd. Hij (of zij) moet niet het gevoel hebben met een paar te grote klompen of krappe stiletto’s te moeten werken in plaats van een paar fijne sportschoenen. De werkplek moet mensen en de manier waarop ze werken ondersteunen. Om daar te komen is het belangrijk dat er aan het begin van een implementatietraject wordt nagedacht over voor wie de werkplek wordt gemaakt. Door in gesprek te gaan met medewerkers over hun werkdag en waar ze mee geholpen zijn, zorg je dat er een werkplek ontwikkeld kan worden die daarbij aansluit.
Nooit klaar
Het logische gevolg is dan ook dat het ontwikkelen van die persona’s niet een eenmalige actie is. Het is iets dat zich ontwikkelt in de tijd. Medewerkers veranderen van functie en behoeften veranderen, maar ook maatschappelijke en technische ontwikkelingen zorgen er mogelijk voor dat mensen anders gaan werken. Zo blijken veel werkwijzen waarvan we voor de coronacrisis dachten dat het de juiste oplossing was, ineens niet meer zo ideaal. Persona’s evolueren dus, en daar moet je op inspelen. Steeds weer.
Nieuwsgierig?
De zorg draait 24 uur per dag door. Als je je systemen en gegevens in de cloud kunt zetten, zijn ze altijd beschikbaar, waar je je ook bevindt en hoe laat – of hoe vroeg – het ook is. En dat is dan voor jou weer een hele zorg minder. Ook behoefte aan een flexibele werkplek die helemaal past bij de zorg? Wij kunnen zorgen voor een werkplek die precies aan alle moderne wensen en eisen voldoet en die volledig door ons beheerd wordt. Dat is niet alleen goedkoper dan wanneer je alles in eigen hand houdt, maar maakt ook dat meer tijd en geld overhebt voor de zorg aan cliënten. En dat is tenslotte waar het om draait. Meer weten? Download onze whitepaper ‘De nieuwe zorgwerkplek’.