De nieuwe it-realiteit: 10 voorspellingen van Gartner

Darryl Plummer Gartner

We leven in een wereld waar heel veel tegelijkertijd gebeurt. Niet alleen in onze maatschappij, maar zeker ook in de wereld van IT. Jaarlijks presenteert Gartner haar 10 topvoorspellingen en ook nu zitten er weer behoorlijk idiote exemplaren tussen.

Zo idioot dat het bijna ongeloofwaardig wordt. Bij sommige van de 10 voorspellingen van Gartner bekruipt je het gevoel dat je in een sciencefictionfilm bent beland. Toch benadrukte Gartners Chief of Research, Daryl Plummer, in zijn presentatie tijdens de ITxpo in november in Barcelona, dat hun voorspellingen een ‘accuracy rate’ hebben van 70 procent. Dus hoe idioot sommige voorspellingen ook mogen klinken, de kans is groot dat ze waar zullen blijken te zijn.

Vertrouwen
Een van die dingen die in onze wereld van nu plaatsvindt, is de opkomst van robots. Robotassistentie en geautomatiseerde en autonoom opererende systemen komen heel snel tevoorschijn. Een andere gelijktijdige ontwikkeling is wat bekend staat als ‘cognitive computing’. In de labs van de Microsofts en IBMs van deze wereld ontdekken de onderzoekers dat ze het punt hebben bereikt waarop ze niet langer meer kunnen achterhalen hoe een systeem tot de juiste antwoorden komt.

De innerlijke processen en generatie van natuurlijke taal van systemen kunnen ze niet langer volgen. Het enige dat op dat punt nog mogelijk is, is vertrouwen op je algoritmes. Robots maken gebruik van de nieuwe slimheid van algoritmes, wat ons tot een nieuwe it-realiteit brengt. Deze zien we weerspiegeld in de voorspellingen van Gartner.

Roboschrijvers
Mensen zijn niet in staat tot de snelheid waarmee robots dingen kunnen maken of resultaten kunnen behalen. Zo zijn er nu al roboschrijvers, software die in staat is zelf content te creëren. Met een snelheid die ons niet eens in staat stelt om te controleren of het geschrevene correct is. Het volledige concept van ‘vertrouwen en controleren’ staat hiermee op losse schroeven. Tegen 2018 zal 20 procent van alle zakelijke content zijn gemaakt door machines. Nu al laat The Associated Press veel van hun verhalen over kleine sportgebeurtenissen door machines schrijven.

Hoe autonoom en hoe snel een machine ook kan zijn, vroeger of later zal het ons om hulp vragen. Denk bijvoorbeeld aan network management waarbij op een apparaat een lichtje begint te knipperen of het stuurt je een whatsapp om je te waarschuwen dat iets met het netwerk verkeerd dreigt te gaan. Met de explosie van Internet-of-Things-apparaten voor de deur, zullen we een compleet nieuwe structuur nodig hebben om die hulpvragen te ondersteunen.

Tegen 2018 zullen 6 miljard ‘dingen’ om hulp vragen. Plummer geeft het voorbeeld van een auto die aangeeft dat de olie moet worden ververst. “De meeste autobezitters stellen dat uit, of doen het helemaal niet. Stel je het scenario voor dat de auto die registreert dat de olie moet worden ververst, zelf de garage belt en een afspraak voor zichzelf maakt. Vervolgens rijdt de auto zichzelf naar de garage, laat zich daar pamperen, en rijdt weer terug naar huis. Dat is leuk, totdat je het huis uitstapt om naar je werk te gaan, en je auto is er niet.”

Hoe slim is ‘slim’?
De kans dat machines vanuit die onbeantwoorde hulpvraag zich minder ‘correct’ zullen gedragen, is levensgroot. Hieruit volgt dat tegen 2020 autonome software agents buiten menselijke controle om zullen deelnemen aan vijf procent van alle economische transacties. En ja, dit betekent dat we ons moeten realiseren dat ook ´foute´ transacties kunnen plaatsvinden, zonder dat wij mensen daarop controle hebben.

Kun je echt samenwerken met een machine? Wen maar aan het idee dat je baas binnenkort een robot is. Want tegen 2018 worden wereldwijd meer dan 3 miljoen arbeiders aangestuurd door een robobaas. Zal je zijn orders opvolgen? Dit is geen sciencefiction, het sijpelt ons leven binnen of we het willen of niet.

Slimheid wordt steeds meer geïntegreerd in het patroon van onze werkomgeving. Hacks vinden steeds vaker plaats in niet-it-systemen, zoals een koelkast of een auto. Slimme gebouwen worden opener en steeds meer services kunnen worden gehackt.

Gartner voorspelt dat tegen 2018 20 procent van de slimme gebouwen slachtoffer is geworden van digitaal vandalisme. Iemand kan het lichtsysteem hacken en de hele dag terreur uitoefenen door het licht voortdurend aan en uit te doen, of de airconditioning uitzetten en tegelijkertijd de verwarming omhoog.

Big Brother
Tegen 2018 zullen inkomsten van slimme technologie de 10 miljard dollar overschrijden. De strijd om talent neemt toe. Grote bedrijven vechten om wie excelleert in het schrijven van algoritmes en data scientists. Tegen 2018 heeft de helft van de snelst groeiende bedrijven minder medewerkers dan slimme machines. Niet dat er massale ontslagen zullen vallen, maar steeds meer problemen zullen door slimme machines worden opgelost. Al was het alleen al omdat machines steeds beter worden in het herkennen van onze biometrische karakteristieken zoals gezicht, stem en vingerafdruk. Stemherkenning is tegenwoordig al 99 procent correct.

Wachtwoorden zijn niet langer van deze tijd. Terwijl we verder doordringen in de digitale wereld zullen digitale klantassistenten tegen 2018 individuen herkennen aan hun gezicht en stem over kanalen en partners heen. Dit roept vanzelfsprekend privacyvragen op. Het opt-in principe zal steeds belangrijker worden.

Maar Big Brother blijft terrein winnen, bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid en veiligheid. Tegen 2018 zullen twee miljoen werknemers als arbeidsvoorwaarde worden verplicht om gezondheidsmeters te dragen. En denk nu niet dat privacy-issues en persoonlijke vrijheidsissues dit zullen blokkeren. In diverse landen dragen politieagenten nu al verplicht een videocamera die alles wat ze tijdens het werk doen, vastlegt. In het leger dragen diverse specialisten meetapparatuur als ze met bepaalde materialen werken.

Onvermijdelijk
Smart agents zullen gaan domineren. Tegen 2020 zullen smart agents 40 procent van alle mobiele interacties faciliteren. Dat er fouten zullen worden gemaakt, is onvermijdelijk. Het is een kwestie van het creëren van nieuwe algoritmes die ons hiervoor via patroonherkenning kunnen behoeden.

Feit blijft dat vrijwel alle veiligheidslekken in welk systeem dan ook door mensen worden veroorzaakt. Daarom is de laatste Gartner-voorspelling een no-brainer: Tegen 2020 wordt 95 procent van alle veiligheidsfouten in de cloud veroorzaakt door klantgedrag. Dit komt omdat klanten zich nog onvoldoende realiseren dat ook zij veilig moeten handelen. En dit heeft alles te maken met de nieuwe it-realiteit waarvoor wij nog maar nauwelijks klaar zijn. Toch doen we er verstandig aan daarop zo snel mogelijk te anticiperen, want die nieuwe realiteit wacht niet op ons.

Gerelateerde berichten...