Director Ruud Koolen over Dutch Health Hub: “Alleen ga je sneller, samen kom je verder”

Ruud Koolen portret Dutch Health Hub

Het staat director Ruud Koolen glashelder voor ogen: Dutch Health Hub wordt dé plek in Nederland – zowel live als online – waar professionals en organisaties samenkomen, ideeën uitwisselen, van elkaar leren en samenwerken. Niet alleen mensen uit de gezondheidszorg, maar ook professionals uit life sciences.

Een knooppunt, draaischijf, schakelbord, zenuwcentrum of misschien wel een kraamkamer, dat is de rol die Dutch Health Hub voor zichzelf ziet weggelegd. In concreto horen daar wat Koolen betreft fysieke activiteiten bij als congressen, masterclasses en evenementen, evenals experimenteerruimte, huisvesting en kantoren. Maar uiteraard mag ook een digitale poot in de vorm van een stevig online platform niet ontbreken. Juist digitale kanalen zijn bij uitstek geschikt om partijen samen te smeden tot communities op branche, beroep of thema.

Utrecht: Zorgstad nummer 1

Inhoudelijk gezien zijn innovatie en transformatie de sleutelwoorden. Simpeler gezegd, Dutch Health Hub wil helpen partijen in beweging te brengen. Doel van deze beweging: betaalbare, betere en duurzamere zorg met meer aandacht voor gezondheid en preventie. Koolen: “In de Dutch Health Hub brengen we nieuwe coalities tot stand die samenwerken en innoveren. Dat is hard nodig, want we komen er niet als we de dingen blijven doen zoals we ze altijd hebben gedaan.”
Dutch Health Hub begint met de ambitie om Utrecht, met Jaarbeurs als bakermat van ongekende inspiratie en innovatie, op te stoten tot ‘Zorgstad nummer 1’ van het land. “Dat knooppunt moet regionaal, nationaal en uiteindelijk ook internationaal een grote uitstraling krijgen”, meent Koolen. “Daarmee kan deze plek de showroom worden voor de Nederlandse zorg.” Die internationale ambitie is nadrukkelijk terug te lezen in de naamgeving Dutch Health Hub. Vol trots vertelt Koolen over hun eerste internationaal succes. “We hebben een pitch gewonnen om een internationaal congres over medische technologie te hosten in 2022. Utrecht kreeg daarbij de voorkeur boven steden als Kiev en Parijs.”

Nieuw online vakevent zorgsector

Met zijn jarenlange ervaring, kennis en netwerk als mediaprofessional is Koolen wat Jaarbeurs betreft de aangewezen persoon om mensen en organisaties uit de zorg en het bredere umfeld te verbinden en enthousiast te maken voor de Dutch Health Hub. Koolen: “Ik sta werkelijk te trappelen om hiermee aan de slag te gaan, maar als velen ben ook ik veroordeeld tot quarantaine van mijn eigen werkkamer. Enerzijds is de coronacrisis beroepshalve een hardnekkige hindernis. Anderzijds gaat er ook een belangrijke vernieuwingsimpuls van uit. Digitalisering van de zorg en de samenleving in bredere zin heeft een enorme impuls gekregen door de coronacrisis. Kijk naar het onderwijs. Kinderen krijgen les op afstand, ik hoor van docenten dat de vernieuwing die ze eerder nooit voor elkaar kregen nu in één keer mogelijk is. In de zorg zie je iets vergelijkbaars met consulten op afstand. De zorg is zich deels opnieuw aan het uitvinden. Door de coronacrisis komen mensen met inventieve oplossingen, rijp en groen door elkaar.”

Samenwerking

Dutch Health Hub wordt wat Koolen betreft dé plek om deze en andere oplossingen te bekijken, bekritiseren, beoordelen, afschieten en verbeteren. “Er zijn hier momenteel ontzettend veel mensen en bedrijven mee bezig”, weet hij. “Ik denk dat het daarbij belangrijk is om samen te werken. Nelson Mandela gebruikte regelmatig het Afrikaanse gezegde: ‘If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together.’ Oftewel: ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’.”
De coronacrisis is een hard gelag voor een evenementenorganisatie als Jaarbeurs, erkent Koolen. “Fysieke evenementen vinden nu niet plaats. Maar uiteindelijk willen mensen elkaar in levende lijve ontmoeten. Ze willen niet alleen via beeldschermen met elkaar praten, maar ook samen beleven. We zien het al sterk aan het grote aantal boekingen vanaf komende zomer.”

Energie

De afgelopen twaalf jaar was Koolen werkzaam bij Springer Nature-dochter Bohn Stafleu van Loghum. Eerst als bedenker en hoofdredacteur van Skipr, de laatste jaren als uitgever van het fonds management, met daarin naast Skipr titels als Zorgvisie en Qruxx. Na zoveel jaar voelt een nieuw avontuur voor Koolen als een logische stap. “Ik heb bij Springer Media veel meegemaakt; van het opzetten van Skipr en Lucide, tot het bij elkaar komen van Skipr en Zorgvisie en het in de markt zetten van Qruxx. Begin 2020 waren we rond met de vernieuwing van het hele portfolio. Daarmee was ik beroepshalve op een punt gekomen waarbij het vooral ging om het onderhoud en het voortzetten van activiteiten, terwijl ik juist energie krijg en enthousiast word van nieuwe dingen doen.”

Johan Cruijff

Rijst de vraag hoe ‘nieuw’ de Dutch Health Hub straks zal blijken te zijn. Telt de zorgsector niet al genoeg websites, platforms en communities? Koolen: “Het klinkt misschien pretentieus, maar ik geloof er heilig in dat je altijd iets nieuws kunt maken in een marktsegment, hoe vol het ook is. Het gaat erom dat je de wedstrijd niet altijd volgens de vastgeroeste patronen speelt. Graag wil ik de biografie van Johan Cruijff door Auke Kok parafraseren: aanvallen is een kwestie van vrijlopen. Je maakt je eigen ruimte. Dat hebben we met Skipr ook gedaan. Destijds waren er meer dan tien titels voor beslissers in de zorg in de markt. Wat zou je dan nog een elfde blaadje toevoegen? Toch zijn we eraan begonnen. Dat het een succes is geworden, is omdat we eigen ruimte hebben gemaakt, met eigen regels, een eigen businessmodel, en een heleboel onderscheidende kernmerken daaraan toegevoegd. Als je dat weet te doen, kun je in een volle markt innoveren.”

Succesformule

Aan dat ‘vrijlopen’ gaat overigens wel wat vooraf. “Je moet begrijpen wat essentieel is voor de ontvanger”, legt Koolen uit. “Je moet snappen welke functie jouw uitingen hebben voor de lezer. Als je daar een formule op maakt, kun je de ontvanger optimaal bedienen. In de zorg weet iedereen nu wel dat je moet samenwerken en innoveren, jezelf vernieuwen. Anders doet iemand anders dat wel voor je. Een dergelijke ‘succesformule’ valt of staat bij gezamenlijke inspanning. Het is zaak om een winning team samen te stellen met mensen die geen negen-tot-vijf-mentaliteit hebben en die de wedstrijd willen winnen. Dat betekent dat je goed in de peiling moet hebben waar je zelf goed in bent en wat je minder goed kan. Pas met de opgetelde kwaliteiten van elkaar kun je een sterk team zijn. Bij Springer Media hebben we dat voor elkaar gekregen. Wat dat betreft ga ik graag op herhaling met de Dutch Health Hub.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...