ACM legt KPN last onder dwangsom op voor onterechte toeslagen

kpn

Telecomaanbieder KPN berekent onterechte toeslagen op tarieven voor het doorzetten van gesprekken van andere aanbieders. Die telecomaanbieders betalen dus teveel aan KPN.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt KPN daarom een last onder dwangsom op. De boete is 100.000 euro per dag, met een maximum van een miljoen euro.

Henk Don, bestuurslid ACM: “We kiezen voor dit middel omdat we willen dat KPN zijn gedrag aanpast zodat de betrokken telecomaanbieders niet langer benadeeld worden. Daar heeft de consument indirect ook voordeel van.”

 

Maximumtarieven

KPN rekent voor een aantal andere telecomaanbieders een toeslag voor gespreksafgifte. Dit is het doorzetten van gesprekken van die aanbieder naar een eindgebruiker van KPN. De ACM ziet toe op maximumtarieven voor zowel vaste als mobiele gespreksafgifte. KPN is van mening dat zij gerechtigd waren om deze toeslag in rekening te brengen.

De ACM oordeelt dat KPN zich dient te houden aan het maximumtarief. De ACM dwingt KPN daarom om de juiste tarieven te rekenen, zowel in de toekomst als met terugwerkende kracht. Dit geldt daaron vanaf 12 juli 2017.

 

Regels

In 2017 publiceerde de ACM namelijk het Marktanalysebesluit vaste en mobiele gespreksafgifte. Hierin staan onder andere de maximumtarieven die telecomaanbieders elkaar in rekening mogen brengen voor het doorzetten van gesprekken naar elkaars gebruikers.

De telefoonaanbieder van de persoon die wordt gebeld, vraagt voor gebruik van zijn netwerk een vergoeding aan de aanbieder van de bellende kant. Dit is het gespreksafgiftetarief.

Probleem hierbij is dat de beller niet kan kiezen door welke aanbieder zijn gesprek wordt afgewikkeld. Iedere aanbieder heeft dus een monopolie op zijn eigen netwerk. Zonder regulering kunnen de tarieven voor gespreksafgifte daardoor te hoog worden. Vandaar dus ook de strenge controle hierop van de ACM.

Gerelateerde berichten...