Apple wijzigt beleid datingapps, ACM gaat oordeel geven

Fraunhofer

Apple wijzigt het beleid rond datingapps in de App Store. Dat meldde het bedrijf aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Apple moest van de ACM per 15 januari 2022 de voorwaarden wijzigen, zodat datingappaanbieders andere betaalsystemen in de app mogen gebruiken, in plaats van alleen het betaalsysteem van Apple zelf.

Datingappaanbieders moeten in de app ook naar andere betalingsmogelijkheden kunnen verwijzen. De ACM gaat nu beoordelen of Apple voldoet aan de eisen. Daarvoor gaan ze in gesprek met een aantal aanbieders van datingapps.

Eind vorig jaar stelde de Autoriteit dat Apple datingappaanbieders vrije keuze moest bieden voor een betaalsysteem. De situatie dat consumenten alleen maar met Apple kunnen betalen vindt de ACM onredelijk.

Aan deze situatie moest binnen twee maanden een einde komen. Zo niet, dan volgt er een dwangsom van 5 miljoen euro met een maximum van 50 miljoen euro. Het lijkt erop dat Apple nu aan de voorwaarden heeft voldaan.

Vergoeding

Om gebruik te maken van de App Store betalen appaanbieders $99 per jaar. Bijna 85% van de appaanbieders betaalt alleen deze vergoeding. Dat zijn kleine bedrijven, maar ook grote bedrijven als Amazon, Booking of Uber. Als een appaanbieder binnen de eigen app, zoals datingapps, betaalde diensten of abonnementen wil aanbieden, stelt Apple extra voorwaarden. Dit geldt voor iets meer dan 15% van de appaanbieders.

De ACM stelde in het oordeel van eind vorig jaar dat die voorwaarden in geen verhouding staan tot de extra geleverde betaaldienst. Ook zijn de voorwaarden niet noodzakelijk voor het in stand houden van de App Store. De voorwaarden zijn in strijd met de mededingingsregels.

Datingapps

Er zijn verschillende datingdiensten op de Nederlandse markt die hun diensten via een app aanbieden.. Omdat de meeste consumenten een Android smartphone of een iPhone hebben, maken datingapps vooral gebruik van de Google Play Store en de App Store van Apple. Om een zo groot mogelijk bereik te hebben moeten datingapps dan ook in deze beide appstores aanwezig zijn. Consumenten willen immers ook consumenten met een ander type smartphone kunnen bereiken.

Omdat op de iPhone datingapps alleen via de App Store aangeboden kunnen worden, zijn datingappaanbieders erg afhankelijk van Apple. Datingappaanbieders kunnen daarom niet anders dan de voorwaarden van Apple accepteren. De ACM stelt dan ook vast dat Apple een machtspositie heeft.

Lees ook:
  • Apple moet betaaleisen voor App Store aanpassen
  • MFA: maak veiligheid gemakkelijk

Gerelateerde berichten...