Microsoft richt zijn pijlen op een toekomst in de cloud en op mobile. Het eigen Windows-platform is daarbij niet meer heilig. Eigenlijk keert het bedrijf terug naar zijn oorsprong, toen het programmeertalen en programma’s voor andermans platformen maakte.
CEO Satya Nadella staat nu ruim een jaar aan het roer van Microsoft. Hij heeft de toppositie overgenomen van Steve Ballmer, die volgens sommige analisten al het fundament heeft gelegd waar Nadella nu op voortbouwt. Microsoft schopt tegenwoordig huisjes omvert die lange tijd heilig waren binnen het bedrijf. Zo ontwikkelt het niet alleen apps voor de concurrerende besturingssystemen Android en iOS, maar lopen die producten zelfs voor op wat Microsoft maakt voor zijn eigen Windows en Windows Phone.
Enorme achterstand
Microsofts mobiele besturingssysteem staat op flinke achterstand. Recente cijfers van onderzoeksbureau IDC wijzen uit dat Windows Phone op grote afstand de nummer drie is in de markt. Daarnaast is het marktaandeel van Microsofts smartphoneplatform geslonken naar 2,7 procent op basis van 34,9 miljoen verscheepte toestellen in 2014. Een jaar eerder had Windows Phone nog 3,3 procent van de markt, met 33,5 miljoen verscheepte smartphones.
Het lijkt dus logisch om de grote concurrenten Android en iOS te bedienen, die samen goed zijn voor 96,3 procent van de smartphonemarkt. Maar niet alleen mobiel bedreigt de machtige positie van Microsoft. Cloud computing maakt het gebruikte clientsysteem en voor veel organisaties ook het serverplatform grotendeels irrelevant. In zijn eerste mail als CEO aan de werknemers van Microsoft stelde Nadella al: “Dit is een software-powered wereld.” Daarmee doelde hij op applicaties en apps.
In den beginne
Windows is natuurlijk ook software, maar het succesvolle verleden daarvan biedt uiteraard geen garanties voor de toekomst. “Onze industrie heeft geen respect voor traditie. Het heeft alleen respect voor innovatie.” Zo luidde een tweede wijsheid van Nadella bij zijn aantreden als CEO. Microsoft breekt dus met zijn eigen traditie van Windows als voorrangsplatform of zelfs enige erkende platform wat de eigen innovatie betreft. Historisch gezien keert Microsoft hiermee terug naar een eerder gebroken traditie. In den beginne maakte het bedrijfje van de jonge Bill Gates en Paul Allen namelijk software voor anderen. Micro-Soft (een portmanteau van ‘microcomputer’ en ‘software’) ontwikkelde programmeertalen, -tools en applicaties voor diverse systemen van andere it-leveranciers.
Omarmen (en veroveren)
Het is dus eigenlijk niet verwonderlijk dat het bedrijf anno nu de banden aanhaalt met uiteenlopende andere spelers in de it-industrie. Er zijn toenaderingen tot, concrete allianties met en aansluiting op Salesforce.com, Oracle, Box, Dropbox, Apples iCloud en vele anderen. Daarnaast is er een reeks strategische kleine overnames op gebied van cloud en mobiel. Het nieuwe Microsoft lijkt zijn plaats te accepteren en samenwerking te zoeken. Hoewel het nog altijd andere producten en diensten sluw omarmt om vervolgens in te lijven ter eigen uitbreiding. De beruchte concurrentiestrategie van ‘Embrace, extend and extinguish’ heeft niet afgedaan. Kijk maar naar het aanbod van 100 GB gratis OneDrive-ruimte voor Dropbox-gebruikers. Partneren en dan veroveren is immers een ruimschoots bewezen Microsoft-methode om groot te worden.