Beacons wijzen de weg in retail, onderwijs, zorg en transport

Nieuwe, innovatieve technologieën kunnen leiden tot felle discussies – nog vóór de toepassing op de markt is. Niemand had de behoefte om altijd bereikbaar te zijn middels een mobiele telefoon en het gebruik van een Google Glass zou levensgevaarlijk zijn tijdens het autorijden.

Een zelfde polemiek is gaande als het om Beacons gaat, met dat verschil dat mensen zich bij een smartphone of slimme bril iets kunnen voorstellen, terwijl men bij het concept Beacon over het algemeen niet méér weet dan dat het iets draadloos is dat ervoor zorgt dat je smartphone wordt herkend en zichtbaar is voor anderen, waardoor je op basis van privé gegevens aanbiedingen ontvangt. De waarheid is, dat Beacons vaststellen waar we zijn als we ons binnen een gebouw bevinden. De applicatie providers van smartphones weten al waar we zijn en wat we doen als we buiten zijn.

Nu verwacht Forrester Research inderdaad dat Beacons een grote rol zullen gaan spelen in de retail, maar laat ik hier eens wat situaties schetsen die duidelijk maken hoe deze technologie op een nuttige manier gebruikt kan worden. Als je over de diverse mogelijkheden waarop de technologie is in te zetten nadenk, dan krijg je gevoel voor het revolutionaire van deze innovatie.

 

Toepassing in markten

Een grote universiteit is zeer geïnteresseerd in het gebruik van Beacons. Elk jaar beginnen daar 8000 nieuwe studenten aan hun opleiding. Ze zoeken hun weg tussen de verschillende gebouwen van de onderwijsinstelling én proberen de juiste collegezaal te vinden. Door in een app het collegerooster te combineren met geo-tracking (met Beacons), kunnen studenten op individueel niveau naar de goede plek geloodst worden. Ook grote vliegvelden zouden een dergelijke app kunnen aanbieden. Op basis van je vluchtschema vind je bij het overstappen de weg van Gate B47 naar D81. Gate-wijzigingen worden daarbij automatisch verwerkt. Of denk aan mensen die meerdere specialisten en afdelingen moeten bezoeken in een groot ziekenhuis. Een app op de smartphone toont, dankzij de Beacons en Wi-Fi, de weg. Ook kun je in de (psychiatrische) zorg voorstellen dat een zorgverlener met zijn smartphone een deur kan openen die voor anderen gesloten blijft. Hetzelfde geldt voor een hotelgast die zo zijn kamerdeur opent.

Wat te denken van supporters in een voetbal stadion? Zij kunnen hun eten en drinken bestellen en op hun zitplaats laten bezorgen terwijl ze op hun smartphone de herhaling van dat geweldige doelpunt bekijken.  Daar bovenop biedt de app informatie over hoe druk het bij de dichtstbijzijnde toiletten is en hoe lang de rij is bij de snackbar. O ja, hun smartphone heeft hen eerder dan al toegang tot het stadion verschaft.

Laatst organiseerden we zelf een groot partnerevent. Bij het inschrijven konden onze bezoekers een app downloaden die hen hun geheel gepersonaliseerde programma bood, en steeds de weg wees naar de verschillende zalen. Ook hier konden wijzigingen in een programma en de routes naar de verschillende sessies heel organisch doorgegeven worden.

 

Beacons tonen vrije werk-, parkeer of zitplekken

Het kan nog mooier, en daarvoor gaan we terug naar de universiteit waarover ik hierboven schreef. Iedereen die gestudeerd heeft weet hoe lastig het is een studeerplek te vinden in een universiteitsbibliotheek tijdens tentamenweken. Door in de bibliotheek te peilen hoeveel laptops en tablets connectie hebben met het internet, kan een app in een dashboard aangeven of er veel (groen), weinig (oranje), of geen (rood) studieplekken vrij zijn.

Bij al deze toepassingen kunnen push-meldingen actief worden ingezet. Denk aan een notificatie die een student laat weten dat het tentamen in een andere collegezaal plaats vindt, die meldt dat er nu wél voldoende werkplekken vrij zijn, of die een vertraagde vlucht doorgeeft zodat de reiziger weet dat hij zich niet zo hoeft te haasten bij het overstappen. Als je even praktisch na gaat denken kan je zo meerdere locaties verzinnen waar dit van toepassing kan zijn. Denk aan lege plaatsen in een parkeergarage of een treincoupé waar je met het hele gezin in dezelfde rij kunt zitten.

Maar ook voor deze meldingen geldt, net als het gebruik in een winkel, dat de gebruiker toestemming moet geven. Zonder die toestemming ontvangt hij of zij geen push-berichten. Dus ook geen retail aanbiedingen waarop hij niet zit te wachten. De keuze is dan ook aan de gebruiker.

Paul van der Wilk, Country Manager Benelux bij Aruba Networks

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...

X