Een goed Minimum Viable Product (MVP) ontstaat vanuit een klantprobleem

Ja, wij kennen allemaal de succesverhalen van ondernemingen die dankzij dat ene vooruitstrevende idee vandaag de dag miljoenen euro’s winst maken. Dit zijn echter uitzonderingen. Het is een stuk effectiever om de problemen van je klanten op te lossen dan ze te overtuigen van jouw “briljante” idee.

De eerste stap: identificeer problemen

De eerste stap is het terugbrengen van de problemen waar een organisatie mee worstelt tot problemen die jij kunt en wilt oplossen. Dit maakt meteen inzichtelijk in hoeverre de door jouw aangedragen oplossing van toegevoegde waarde is voor een bedrijf. Dit doel bereik je door een selectie te maken van eindklanten uit de organisatie en te onderzoeken tegen welke problemen zij aanlopen. Denk bijvoorbeeld aan het optuigen van een focusgroep (medewerkers die in direct contact staan met de eindgebruikers of externe stakeholders) of door direct de doelgroep te benaderen via fora en andere online ruimtes zoals LinkedIn.

Zoals te verwachten zal in elke organisatie of zakelijke omgeving geen gebrek zijn aan problemen die opgelost moeten worden. Na het houden van de brainstormsessies zul je er meer dan genoeg hebben verzameld. Nu komt het erop aan om te kiezen welk probleem de hoogste prioriteit heeft. Vraag je bij elk probleem af of het echt een diepgaand probleem is of slechts een symptoom. Hoe? In mijn blog op developer.speakup leer je hoe je dankzij het visgraatdiagram dit kunt tackelen en tot de kern van het probleem komt.

Stap 2: bedenk en ontwerp een oplossing

De volgende stap is erachter komen wat minimaal vereist is om tot een werkende oplossing te komen. Daarnaast ontwikkel je een stappenplan hoe dit resultaat bereikt gaat worden. De ontwikkeling van minder essentiële onderdelen, zoals een bijvoorbeeld een admin-interface, hebben hierin geen prioriteit en zijn voor een later moment in het ontwikkelproces.

Verspreid het product onder testgebruikers met de mogelijkheid om deze zelf te kunnen configureren. Wees niet te terughoudend bij het doorstrepen van de MVP, in sommige gevallen heb je zelfs geen back-end en database nodig. Het is zelfs mogelijk om verzamelde gegevens lokaal in je browser op te slaan. Houd altijd het uiteindelijke doel voor ogen: is het probleem de moeite waard om op te lossen en is deze toepassing ook dé oplossing voor het probleem? De volgende stap is om de gemaakte keuzes en gebruikerservaringen te documenteren en om te zetten in tickets. Deze tickets zullen je niet alleen helpen met de onderverdeling van taken, maar ook met de communicatie naar stakeholders over de voortgang. Collega-ontwikkelaars kunnen hierdoor zelfs getriggerd worden om bij te dragen aan je MVP.

Evalueer de oplossing

Nu er een oplossing is ontwikkeld, is de laatste stap deze onder de betrokkenen te verdelen. Zo kun je feedback verzamelen en interacties observeren. Bespreek deze resultaten en observaties tijdens een meeting met alle stakeholders, zodat je kunt beslissen of het de moeite waard is om op deze wijze verder te gaan, voor een andere aanpak te kiezen of zelfs het probleem op te geven en naar het volgende project te gaan.

Conclusie

Een groot deel van het proces van een MVP bouwen, bestaat uit praten met de mensen die een probleem ervaren en het uittesten of er daadwerkelijk een probleem bestaat. De implementatie van de oplossing zelf is minder belangrijk, zolang we maar kunnen aantonen dat het al deze moeite waard is om het specifieke probleem op te oplossen. Op deze manier test je met minimale investeringen en eindig je met een product waar de klant blij van wordt.

Meer weten? Lees de uitgebreide versie van deze blog op de developer website van Speakup.

Auteur: Friso Kluitenberg, front-end developer bij Speakup.

Gerelateerde berichten...