Informatiemanagement in 2020: beschikt u over 3.0-skills?

De ontwikkeling van het vakgebied informatiemanagement bevindt zich in een stroomversnelling. Nog niet zo heel lang geleden was de informatiemanager met name een ICT-manager die zich bezighield met de technische kant van ICT. Wat organisaties vandaag en in de toekomst nodig hebben, zijn ‘regisseurs’ die de organisatie vooruithelpen en zelfs behoeden voor mislukkingen. Welke skills moet deze ‘informatiemanager 3.0’ hebben?

 

Verwachtingen van de informatiemanager

Informatiemanagement ligt op het snijvlak tussen ICT, strategie en uitvoering. De informatiemanager van tegenwoordig moet meer kunnen dan alleen nieuwe IT-technologie implementeren. Werkgevers hebben daarom hooggespannen verwachtingen van de volgende generatie informatiemanagers. “Als de huidige informatiemanager in 2020 op zijn eigen functie moet solliciteren, kan hij in de problemen komen”, aldus de Association for Information and Image Management (AIIM). De informatiemanager van de toekomst moet aan veel verwachtingen voldoen. Hij moet niet alleen op kunnen treden als een goede risicobeheerder, maar hij dient ook over o.a. vaardigheden te beschikken op het gebied van data-analyse.

 

De nieuwe informatiemanager

Op dit moment hebben we al te maken met de informatiemanager 2.0. Deze houdt zich niet alleen bezig met technische kant van ICT, maar is ook een bruggenbouwer die ervoor zorgt dat mens, strategie, organisatie en technologie in evenwicht zijn.

In 2020 zal deze ‘regiefunctie’ echter niet meer genoeg zijn. Dan komt de informatiemanager 3.0 om de hoek kijken. Deze generatie informatiemanagers moet obstakels weg kunnen nemen en in staat zijn om nieuwe bedrijfsmatige kansen te genereren. Hij of zij moet de rol aan kunnen nemen om zaken vanuit zowel de business kant, als vanuit de ICT kant te bekijken.

 

De skills van de informatiemanager 3.0

Leidinggevenden zien de informatiemanager 3.0 in de nabije toekomst niet zozeer als beheerder, maar vooral als een analytische professional met een groot veiligheidsbewustzijn. Hij of zij kan creatief denken, verandering begeleiden en kan zich moeiteloos verplaatsen in de verschillende ‘stakeholders’ binnen de organisatie. Hiervoor moet de informatiemanager 3.0 over een aantal nieuwe skills beschikken en moet hij waarde creëren voor de organisatie.

In het whitepaper ‘Informatiemanagement in 2020’ wordt verder ingegaan op de benodigde skills van de informatiemanager 3.0. Benieuwd naar het volledig verhaal? Download dan het whitepaper.

Dit whitepaper wordt u aangeboden door IIR. IIR biedt als kennis- en netwerkorganisatie al ruim 30 jaar de meest actuele vakinhoudelijke kennis voor professionals. Onze programma’s komen onafhankelijk en door eigen marktonderzoek tot stand – los van commerciële belangengroepen. Wat ze gemeen hebben: inhoudelijke diepgang, praktijkgerichte oplossingen en interactiviteit. Dé basis voor nieuwe oplossingen en (persoonlijke) ontwikkelingen in uw organisatie.

 

 

Gerelateerde berichten...