Zo is niet de technologie maar de gebruiker leidend

Wat als je wilt voorkomen dat de laptop van de CEO op slaapstand staat als hij middenin een strategisch overleg zit? En marketeers direct extra grafische functionaliteit nodig hebben? Wat als medewerkers massaal mobiel aan het werk gaan? De werkplek is niet langer een bestemming. Het is datgene wat we doen en dat is voor iedereen verschillend. Bovendien doen we dat ook nog eens vanaf verschillende plekken over de gehele wereld vanaf een toenemend aantal type devices. Kortom, de werkplek is flink in ontwikkeling. Dat vraagt om een IT-aanpak waarbij niet de technologie maar de gebruiker centraal staat. Met als doel de gebruiker een optimale ervaring bieden zonder dat veiligheid en beheersbaarheid in het geding zijn. Dat vraagt om een softwaregedreven aanpak.

 

Van technologie naar gebruiker centraal stellen

Naar verwachting zal het overgrote merendeel van de werkende Nederlanders in 2020 tijd- en/of locatie-onafhankelijk werkzaam zijn. Dat betekent dat virtuele samenwerking op afstand dan gemeengoed is. Echter, iedereen doet dat op zijn eigen manier, en liefst vanaf verschillende apparaten. Nu al is het zo dat de gemiddelde professional op meer dan twee computers werkt. Of dat nu een laptop, desktop, tablet of smartphone is. Iedere gebruiker verwacht dat ze vanaf elk apparaat toegang hebben tot alle benodigde applicaties. Voor de medewerker is dat vanzelfsprekend, maar niet voor de IT-afdeling. Die moet de veiligheid en beheersbaarheid bewaken.

 

Gecentraliseerd beheer

Om te zorgen dat werkplekapparatuur tijdig wordt voorzien van de laatste firmware of iedere medewerker op basis van zijn eigen gebruikerswensen kan werken, is het zaak een zogenaamde softwarelaag te leggen op alle computers in omloop. Deze laag moet zo ingericht worden dat de prestaties en veiligheid van zowel de technologie niet te lijden hebben. Dan moet het ook niet uitmaken of daar Mac-apparatuur aan hangt of elk willekeurig Windows device. De IT-beheerder moet vanuit één plek kunnen overzien waar welke apparatuur zich bevindt en met welke software gewerkt wordt. Dat vraagt om een gecentraliseerde beheeromgeving die ingericht is op basis van zogeheten universeel beheer.

Met een gecentraliseerde beheeraanpak kun je bovendien moeiteloos de levensduur van bestaande hardware verlengen. Het kan best zo zijn dat de kast nog prima mee kan maar dat prestaties, veiligheid en functionaliteit te wensen overlaten. Met een gecentraliseerde managementlaag kun je oude apparatuur eenvoudig voorzien van de laatste updates.

 

Werkplek binnen of buiten de deur zetten

De cloud is niet meer weg te denken in ons huidige IT-landschap. Toch zal iedere organisatie zijn eigen afwegingen maken of de cloud ook meerwaarde biedt voor de werkplekomgeving. Cloudtechnologie biedt veelal een goedkoper en eenvoudiger alternatief om samen te werken of informatie uit te wisselen. Zo weten de ‘digital natives’ onder ons al veel langer hun weg te vinden naar allerlei cloudapplicaties. De IT-afdeling zal een gedegen inventarisatie moeten maken of de softwaregedreven werkomgeving vanuit de cloud of vanaf eigen locatie in een Virtual Deskop Infrastructuur (VDI) omgeving moet komen.

Linksom of rechtsom, de ervaring van de gebruiker moet altijd leidend zijn in de ontwikkeling van de huidige digitale werkplek. Marketeers spreken al veel langer over de klant centraal stellen in alles wat ze doen. Dat is de eerste basisles in marketing. Voor de IT-manager geldt inmiddels ook dat niet langer de technologie of het proces leidend is maar de gebruiker. Vanuit dat perspectief kan de IT-afdeling voor een prima gebruikerservaring zorgen.

Meer weten? Kijk op www.werkplekbeheer.org of igel.com.

Hans Vogel is country manager bij IGEL Technology

 

Gerelateerde berichten...