CWI en Beeld & Geluid openen virtueel museum op VR Days Amsterdam

VR-bril mensen dragen er eentje simulatieonderwijs

Het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI) en het instituut voor Beeld & Geluid hebben een virtueel museum op de VR Days. Die duren nog tot en met 17 november in de Openbare Bibliotheek OBA in Amsterdam. Op 17 november is er een conferentie waar ze aan meedoen.

Tijdens deze dagen geven ze ook een voorproefje van het museumbezoek van de toekomst met een demonstratie van het innovatieve mediaproject MediaScape Extended Reality (XR). De toegang tot het museum is gratis.

MediaScape XR is de eerste VR-demonstratie waarbij bezoekers op afstand interactie kunnen hebben met de museumcollectie van Beeld en Geluid in een virtuele museumruimte die gedeeld wordt met andere bezoekers.

Kostuum

De demonstratie van de MediaScape XR plaatst de bezoeker in 3D in het nieuwe virtuele Beeld en Geluid museum. De ervaring gaat om één specifiek item: het kostuum dat Jerney Kaagman, leadzanger van de rockband Earth and Fire, in 1979 droeg in het muziekprogramma Toppop. In het virtuele museum kunnen bezoekers het 3D-model van het kostuum aantrekken, erin dansen, de Toppop-show naspelen met andere bezoekers en gebruik maken van een rondleiding.

Projectleider Pablo Cesar (CWI): “Deze nieuwe en unieke VR-ervaring van een museumbezoek zal mensen in de toekomst in staat stellen om gemakkelijk gebruik te maken van een culturele en educatieve ervaring vanuit van hun eigen huis en hen op nieuwe manieren te laten interacteren met museumstukken. Een stap vooruit, want het is een nieuw soort ervaring van museumbezoek dat meer mogelijkheden biedt dan op de museumlocatie zelf. Deze innovatie zal musea helpen om hun impact te vergroten en een nieuw en groter publiek te bereiken.”

Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld en Geluid: “Een museum is iets wat je samen met anderen wilt beleven. We zijn dan ook erg enthousiast over deze eerste demonstratie van MediaScape XR, waarbij je tijdens een bezoek op afstand met een vriend of familielid kunt genieten van onze collectie.”

Social Virtual Reality

De nieuwe museumervaring laat bezoekers historische museumstukken herbeleven via Social Virtual Reality. Deze technologische ontwikkeling laat zien hoe het traditionele model van een museumervaring als passieve observatie verschuift naar actieve beleving en betrokkenheid.

Musea zijn de inrichting van hun fysieke locaties aan het heroverwegen en herinrichten. Ze streven naar een grotere interactiviteit met hun publiek. Ze willen dus een innovatiever aanbod van activiteiten en meer geavanceerd gebruik van VR technologie. Inspanningen om museumcollecties te digitaliseren concentreerden zich tot nu toe vooral op het creëren van digitale surrogaten.

MediaScape XR maakt nu nieuwe manieren mogelijk om museumstukken te gebruiken. Bezoekers kunnen ze zelf ervaren en er op een sociale manier mee omgaan. De demo biedt bezoekers een unieke ervaring van een gezamenlijk virtueel museumbezoek. Het geeft inzicht in de manier waarop culturele instellingen de volgende stap kunnen zetten naar digitaliseren.

Lezingen en workshops tijdens VR days

CWI, Beeld en Geluid en SOUND bieden een platform voor het bespreken van dit actuele en relevante onderwerp. De showcase dient als raamwerk voor een reeks lezingen en workshops tijdens de speciale conferentie op de VR days op 17 november. Ze gaan in op de vraag hoe Social Virtual Reality nuttig kan zijn voor cultureel erfgoedarchieven. Denk bijvoorbeeld aan het Rijksmuseum, Nederlands Dans Theater, NEMO, en bibliotheken.

Patrick de Lange (SOUND) zal de sessie ‘Unlocking Cultural Heritage’ leiden.  Pablo Cesar (CWI) en Philo van Kemenade (Beeld en Geluid) verzorgen de demonstratie van de showcase. Het panel bestaat uit afgevaardigden uit het bedrijfsleven en het cultureel erfgoed, zoals Willemijn Maas (NDT) en Jacob Groote (KPN).

Naarmate VR-technologie zich verder ontwikkelt, nemen ook de mogelijkheden voor de culturele sector toe. In verschillende workshops krijgen deelnemers ondersteuning bij het ontwerpen van experimenten, businessmodellen en pilotprojecten. Je kunt daarmee cultureel erfgoed ontsluiten via immersieve media.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...