De Volksbank geeft training in herkennen van online oplichters

Cybersecuritymonitor

De Volksbank (SNS, ASN Bank en RegioBank) helpt haar particuliere klanten hun cyberweerbaarheid te vergroten met de online training ‘Veilig Bankieren – Herken Jij de Oplichter?’. In de filmische training ervaren klanten hoe zij benaderd worden door oplichters. In de training volg je als deelnemer het perspectief van verschillende filmpersonages. De interactieve keuzes in ieder scenario bepalen of het personage de crimineel weet af te weren. Deze trainingsopzet maakt de klantervaring persoonlijk en brengt de werkelijkheid dichtbij door de zelfgemaakte keuzes.

Achter de login

Op 4 juni hadden de klanten van SNS de primeur; de training is vanaf die datum terug te vinden achter de login van de Mijn-omgeving van SNS klanten. Kort daarna komt de training ook beschikbaar voor klanten van ASN Bank en RegioBank.

De klant als sterkste schakel

“Cybercriminaliteit is dagelijkse praktijk geworden”, zegt Sanne van Denderen, manager Veilig Bankieren van de Volksbank. “Je struikelt ondertussen over nep sms’jes en nepmailtjes en het is steeds lastiger om écht van nep te onderscheiden.”

Criminelen gebruiken vaak dezelfde trucjes om mensen te misleiden. In de interactieve realistische training kunnen klanten persoonlijk in een veilige omgeving ervaren hoe criminelen te werk gaan. En oefenen met manieren waarop je dan kunt reageren.

Awareness verhogen

Voor de interne security awareness trainingen van het eigen personeel werkt de Volksbank al geruime tijd samen met Awareways, een specialist met expertise op het gebied van informatiebewustzijn en organisatiecultuur. De educatieve programma’s weten vanuit de vakgebieden psychologie & gedragswetenschap, gamification en communicatie de awareness te verhogen en effectieve, meetbare gedragsverandering te faciliteren.

Over de training

De training ‘Veilig Bankieren’ is een samenwerking tussen De Volksbank en security awareness-partner Awareways. Dankzij de gamification voelt de training levensecht en omdat klanten direct terugkoppeling krijgen op de door hen gekozen acties, leren ze spelenderwijs fraude en oplichting herkennen.

Slinkse praktijken

In 20 minuten probeert de klant te voorkomen dat een cybercrimineel mensen geld afhandig maakt door Hulpvraagoplichting via WhatsApp, internetoplichting via verkoopplatforms, phishing en telefonische oplichting (ofwel spoofing). Ook leren ze hoe cybercriminelen geldezels ronselen en welke gevolgen dat heeft. De levensechte nabootsing van de fraudes helpt klanten de slinkse praktijken van criminelen en andere oplichters tijdig te herkennen en leert hen hoe te handelen wanneer zij er zelf mee in aanraking komen.

Gerelateerde berichten...