Digitale zorg verlaagt werkdruk huisartsen niet

huisartsen

De werkdruk bij huisartsen wordt niet minder door de inzet van digitale zorg. De personeelstekorten worden er ook niet minder om. Dat blijkt uit onderzoek van de vakgroep Huisartsengeneeskunde van de Universiteit van Maastricht. Het onderzoek was in opdracht van VWS, NHG, LHV en InEen.

Ondanks de resultaten staat de meerderheid van de huisartsen en ondersteuners wel positief tegenover de inzet van vormen van E-health. Voorwaarde is dan wel dat arts, ondersteuner en patiënt elkaar al kennen.

Het rapport behandelt het effect van e-consulten en videoconsulten, telemonitoring en diverse soorten digitale zelftriage. Buiten beschouwing bleven Thuisarts.nl. telefonische consulten en de PGO (persoonlijke gezondheidsomgeving).

Een van de conclusies is dat er niet of nauwelijks extra tijd vrijkomt bij de inzet van digitale zorg bij de groep digitaalvaardige patiënten. De effecten op werkdruk en werkplezier lijken beperkt, hoewel de implementatie van de toepassingen en het enthousiasme van de huisartsen zelf wel een rol speelt.

E-consulten hebben desondanks wel een nuttige functie, zo blijkt. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen bij het overbruggen van  taalbarrières. Patiënten met mobiliteitsproblemen hebben verder baat bij videoconsulten. E-consulten zijn nuttig bij trajecten van nabehandeling of een follow-up van praktijkondersteuners in de ggz. Ze zijn vooral geschikt voor contact met patiënten die chronische aandoeningen hebben of klachten die niet urgent zijn. Tegelijk is er geen bewijs dat het de kosten drukt.

Effectief

Bij mensen met diabetes blijkt telemonitoring erg effectief te zijn, zo blijkt uit het onderzoek. Wel zou de integratie van de gebruikte meetinstrumenten beter moeten, om te zorgen dat de patiëntveiligheid en verantwoordelijkheid bij spoedeisende metingen niet in het geding komt. Teelmonitoring is juist minder geschikt als patiënten weinig digitale vaardigheden hebben of lage gezondheidsvaardigheden.

Digitale zelftriage lijkt weinig zoden aan de dijk te zetten, behalve bij de huisartsenpost. Het gaat dan alleen om eenvoudige klachten. Zodra het complexe en serieuzer wordt, is toch een fysiek consult nodig.

Een van de conclusies van het onderzoek is wel dat er meer onderzoek nodig is naar de effecten van digitale zorg. Duidelijk is al wel dat digitale zorg vooral een kwestie is van maatwerk. De huidige manier van digitale zorg lijkt niet goed genoeg aan te sluiten bij de grote gezondheidsverschillen tussen de verschillende groepen patiënt. Het is nu vooral aan de huisarts zelf om per geval te bekijken of digitale zorg past.

Lees ook:
  • Game traint huisarts en triagist sneller te beslissen bij spoedzorg
  • Er valt veel te winnen met bewustzijn rond security in de zorg

Gerelateerde berichten...