Eind 2017 gaan de meeste online aankopen via mobiel

juice

Eind 2017 heeft de smartphone de computer ingehaald bij het online aankopen doen. Dat blijkt uit de Demandware Shopping Index voor het eerste kwartaal van 2016.

De trend van 2015, het ‘jaar van het mobiele winkelen’, zet zich in 2016 onverminderd voort. Dat betekent dat alle retailers, van zowel grote als kleine bedrijven, voorbereid moeten zijn op de komende mobile-only wereld. Om deze steeds groter wordende doelgroep te bereiken, moeten zij meer aandacht gaan besteden aan zowel relevantie en personalisatie.

De Demandware Shopping Index meet de groei van de online bestedingen. Hij is gebaseerd op een analyse van de winkelactiviteit van meer dan 400 miljoen consumenten wereldwijd. De index houdt rekening met de bezoekersfrequentie, conversie, gemiddelde orderwaarde en nettowijziging in het aantal consumenten.

De aantrekkingskracht van de winkel blijkt verantwoordelijk te zijn voor maar liefst 89% van de groei van de online bestedingen. De groeiende consumentenbestedingen zorgen er samen met de aantrekkingskracht ervoor dat de online bestedingen in het eerste kwartaal van 2016 met 17 procent groeiden. Deze groei in de online aankopen via mobieltjes laat aanhoudend dubbele cijfers zien. Retailers blijven profiteren van meer consumenten die steeds meer besteden.

 

Op weg naar een ‘mobile-only’ markt

Voor het vierde achtereenvolgende kwartaal was ruim 90% van de toename van het aantal websitebezoeken afkomstig van smartphones. Er worden meer bestellingen gedaan via smartphones dan via enig ander apparaat.

Deze groei in het online aankopen doen met de mobiele telefoon is werkelijk spectaculair. Nog maar een jaar geleden bleek uit de platformgegevens dat ongeveer een derde van al het webverkeer afkomstig was van smartphones. Wat betreft bestellingen gingen e toen nog gelijk op met tablets.

Sindsdien zijn smartphones de enige bron van groei voor zowel het aantal bezoeken als het aantal aankopen. Ze zijn verantwoordelijk voor ruim de helft van de stijging van het aantal bestellingen.

“Wie momenteel digitaal zegt, zegt in de eerste plaats mobiel. Het meeste verkeer is absoluut afkomstig van smartphones. Nu steeds meer aankopen worden gedaan met smartphones, moeten retailers zich voorbereiden op de volgende fase van e-commerce: mobile-only”, aldus Rick Kenney, hoofd Consumer Insights bij Demandware. “Met de introductie van een goedkopere iPhone en verschillende typen Android-apparaten kunnen retailers ervan uitgaan dat het digitale verkeer blijft groeien. Ook treden steeds meer consumenten toe tot de markt van het mobiel winkelen.”