Enquête: veiligheid boven gemak bij geld overboeken

CxO bank mobiel betalen

Geld overboeken moet vooral veilig zijn. Gebruiksgemak komt pas daarna. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond on hun leden. Dat geldt vooral bij overboeken van grotere bedragen naar onbekende rekeningen.

Uit de steekproef blijkt dat 89% vindt dat banken daar actie op moeten nemen. De Consumentenbond roept banken dan ook op hier werk van te maken. Dat komt vooral doordat het aantal mensen groeit dat slachtoffer is van oplichting via onder meer Whatsappfraude, helpdeskfraude en spoofing.

Bij dit soort trucs doen oplichters zich voor als een bekende, een officiële instantie of een bankmedewerker. Ze verleiden mensen om (veel) geld over te maken. De totale schade door bankspoofing bedroeg in 2021 naar schatting al zo’n €44 miljoen.

Limiet €250.000

ING, Volksbank en Triodos Bank hebben inmiddels ter bescherming van hun klanten een wachttijd van enkele uren ingebouwd als ze de overboeklimiet willen verhogen. Zo wordt grote sommen geld overboeken onder druk moeilijker.

Nu hanteren banken verschillende methoden. Klanten van ABN AMRO en Knab  kunnen bijvoorbeeld hun limiet niet verhogen, maar óók niet verlagen. Terwijl die limieten zelf extreem hoog zijn. Bij ABN AMRO is de standaardlimiet €250.000, bij Knab €50.000.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Heel raar en onwenselijk dat je als klant niet zelf mag bepalen wat je limiet is. Deze banken zeggen tegen ons dat hun klanten dat nu eenmaal zo willen, maar uit onze enquête blijkt wat anders. De meeste consumenten zeggen graag gemak in te leveren voor een betere bescherming tegen oplichting.’

Tussenrekening

Van de concrete maatregelen die de Consumentenbond de ondervraagden voorlegde, is een tussenrekening het populairst. Zeker 62% is hier voor. Grote transacties naar onbekende rekeningen worden dan tijdelijk vastgehouden.

Ruim 40% van de ondervraagden is voorstander van een wachttijd bij overboekingen boven een bepaald bedrag. Dat geldt ook voor overboeken van bedragen naar een onbekende rekening.

Molenaar: ‘De banken kunnen dit signaal van consumenten niet negeren. Ze verlangen optimale oplettendheid en voorzichtigheid van hun klanten, maar ze hebben zelf ook een verantwoordelijkheid. Banken moeten de optimale voorwaarden creëren zodat hun klanten veilig kunnen bankieren.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...