Skip to content
ICTMagazine
  • Home
  • Topartikelen
  • Topics
    • Duurzaamheid
    • Financieel
    • Gadgets
    • Klantervaring
    • Leiderschap
    • Ondernemen
    • Personeel
    • Security
  • Meer
    • Word een partner
    • Over ons
    • Contact opnemen
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • ICTMagazine Nederland
  • ICTMagazine België
  • Techzine Global
  • Techzine Nederland
  • Techzine Belgie
  • Techzine TV
ICTMagazine

"*" geeft vereiste velden aan

Blijf op de hoogte, abonneer!

Nieuwsbrieven*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Home » Expert bijdragen » Klantervaring » Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadata-management
3min Klantervaring

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadata-management

SAP-logo in witte tekst op een blauwe driehoekige achtergrond.
SAPGuest expert4 november 2024 12:304 november 2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadata-management

Metadatamanagement is de sleutel tot het ontsluiten van de waarde van data. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit.

Elke seconde genereert Air France-KLM enorme hoeveelheden nieuwe data, of het nu gaat om passagiers- en cargoboekingen of de uitvoering van vluchten. Deze data bieden waardevolle inzichten die de luchtvaartmaatschappij helpen efficiënt en effectief te opereren en zijn klanten beter te bedienen.

Denk aan predictive maintenance, waarbij op basis van historische en realtime data wordt voorspeld welke onderdelen van een vliegtuig mogelijk defect raken. Hierdoor kunnen storingen worden voorkomen en blijft het netwerk van vluchten zo stabiel mogelijk. Ook kan de luchtvaartmaatschappij met behulp van data de reiservaring van klanten verder optimaliseren en personaliseren.

Zware taak voor data-analisten en -scientists

Het beheren van grote hoeveelheden data brengt complexe uitdagingen met zich mee. Het is essentieel om te weten welke data beschikbaar zijn voor verschillende afdelingen, waar deze zich bevinden en wie verantwoordelijk is voor eigenaarschap en datakwaliteit. “Onze data analisten en scientists besteden momenteel een groot deel van hun tijd aan het zoeken naar antwoorden op deze vragen”, zegt Marjolein Daeter, Product Owner Data Management bij KLM.

Die antwoorden zijn niet alleen nodig om waarde te kunnen halen uit data. Het is ook van cruciaal belang dat de data en het gebruik voldoen aan wet- en regelgeving.

Metadata doorzoekbaar gemaakt

SAP-partner Collibra biedt hier een SaaS-oplossing voor. Met de data catalog die Air France-KLM aan het ontwikkelen is, kunnen medewerkers alle relevante informatie rondom data eenvoudig opzoeken. De gegevens zelf staan daarbij niet in de catalog. In plaats daarvan bevat de catalog metadata, zoals de naam, eigenaar en definitie van de data. Toegang tot de catalog is mogelijk via Single Sign-on.

Naast het opzoeken van informatie, kunnen medewerkers in de toekomst via de data catalog ook toegang krijgen tot de data zelf. “Het werkt als een winkelmandje waarin je de benodigde data kunt plaatsen. Met de juiste autorisaties hebben medewerkers daarna direct toegang”, zegt Martin Visser, Senior Major Account Executive bij Collibra. Daeter voegt toe: “Dankzij de implementatie van de data catalog zal dit proces aanzienlijk efficiënter geworden.”

ESG-data in een overzichtelijke structuur

Een van de belangrijkste voorbeelden van de toepassing van de data catalog bij Air France-KLM is het beheer van ESG-KPI’s (Environmental, Social, and Governance). Dankzij de data catalog kan Air France-KLM nu vastleggen wat de definities en calculatieregels van ESG-KPI’s zijn. Daardoor heeft iedere medewerker toegang tot dezelfde, eenduidige informatie. Het zorgt daarnaast voor consistente en transparante rapportages.

Toekomstige AI-initiatieven

“Door het metadatamanagement te verbeteren, zorgen we ervoor dat onze data betrouwbaar, goed gedefinieerd en toegankelijk zijn. Daardoor kunnen we nieuwe technologieën beter benutten en onze positie als innovatieve luchtvaartmaatschappij verder versterken”, concludeert Belinda Bryan, Program Manager Data & AI Governance bij Air France-KLM.

Dit geldt volgens de programmamanager ook op het gebied van AI: “Data vormen de kern van elk AI-model, en de kwaliteit en betrouwbaarheid van deze data zijn van groot belang voor de uiteindelijke uitkomsten van AI.”

Partnerschap met SAP voor verbeterde datastrategie

Door de integratie van Collibra met SAP-oplossingen kunnen organisaties hun data nog beter structureren en catalogiseren. Deze koppeling maakt het mogelijk om gegevens vanuit verschillende systemen centraal te beheren, waarbij zowel de governance als de compliance gewaarborgd blijven. Dit partnerschap versterkt de datastrategie van organisaties en biedt een solide basis voor toekomstige innovatie en AI-ontwikkeling.

Lees ook: SAP introduceert AI-functies voor uitgavenbeheer

Tags:

Air France / Collibra / ESG / KLM / metadata / SAP

Gerelateerd

CrowdStrike-storing kost Air France-KLM 15 miljoen meer dan gedacht

Keuze van de redactie

Nederlandse onderzoekers kraken criminele steganografiecode

AI-tool ontmaskert verborgen berichten in onschuldige bestanden

Preview: Google Pixel 10-serie jaagt op overstappers

De nieuwe reeks Google Pixel-telefoons is onthuld. Visueel verandert ...

Wordt Chrome overgenomen door Perplexity voor 30 miljard?

Perplexity doet een poging om Google Chrome over te nemen voor 34,5 m...

VNG: Gemeenten moeten voorzichtig zijn met Microsoft 365 Copilot

Nederlandse gemeenten krijgen strenge waarschuwingen over Microsoft 3...

Techzine.tv

Rise with SAP vs Grow with SAP: the different SAP ERP journeys

Rise with SAP vs Grow with SAP: the different SAP ERP journeys

HPE Aruba Networking's new agentic AI approach to networking (and security)

HPE Aruba Networking's new agentic AI approach to networking (and security)

The evolution of HPE from a hardware to a software company

The evolution of HPE from a hardware to a software company

Evolution of private 5G and Wi-Fi: is convergence on the horizon?

Evolution of private 5G and Wi-Fi: is convergence on the horizon?

Lees meer over Klantervaring

Meertalige organisaties riskeren inconsistente AI-antwoorden
Topartikel

Meertalige organisaties riskeren inconsistente AI-antwoorden

Nederlandse multinationals lopen het risico dat hun AI-systemen verschillende adviezen geven afhankelijk van de taal van de gebruiker

Kim Loohuis 27 juni 2025
Menselijke vaardigheden cruciaal voor succesvolle AI-implementatie

Menselijke vaardigheden cruciaal voor succesvolle AI-implementatie

Het succesvol inzetten van kunstmatige intelligentie binnen organisaties draait niet alleen om technologie, m...

Laurens van Aggelen 6 augustus 2025
Windows 11 haalt Windows 10 wereldwijd in
Topartikel

Windows 11 haalt Windows 10 wereldwijd in

In Benelux liggen de kaarten anders voor Windows 11

William Visterin 4 juli 2025
Bedrijven hebben AI-beleid, maar consumenten vertrouwen het niet

Bedrijven hebben AI-beleid, maar consumenten vertrouwen het niet

Genesys-onderzoek toont grote kloof tussen bedrijfsambitie en consumentenvertrouwen bij agentic AI. Vier op v...

Berry Zwets 15 augustus 2025

Expert aan het woord

AI-geletterdheid: de nieuwe basisvaardigheid voor HR

AI-geletterdheid: de nieuwe basisvaardigheid voor HR

Ook in de wereld van HR is AI tegenwoordig niet meer weg te denken. D...

Waarom AI-geletterdheid cruciaal is voor succesvolle AI-adoptie

Waarom AI-geletterdheid cruciaal is voor succesvolle AI-adoptie

AI-tools zijn er genoeg. Budgetten vaak ook. Maar kennis? Dat is een ...

Help super users hun accounts veilig te houden

Binnen cybersecurity gaan de ontwikkelingen razendsnel. Het automatis...

CCD2: zo benutten Nederlandse kredietverstrekkers de kansen

Vanaf midden 2025 zal de herziene Europese Consumentenkredietrichtlij...

Tech calendar

NULLCON Berlin 2025

4 September 2025 Courtyard By Marriott, Berlin City Center

bit summit

4 September 2025 Hamburg

GITEX DIGI_HEALTH 5.0 - Thailand

10 September 2025 BITEC Bangkok, Thailand

VeeamON Tour 2025

18 September 2025 Driebergen-Rijsenburg

IT Arena

26 September 2025 Lviv, Ukraine

Innovation Week 2025

9 October 2025 Prague

Whitepapers

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

In het document "Unlock the full potential of your SAP environment" w...

Hoffmann Tips Special – Cybersecurity  Risk management

Hoffmann Tips Special – Cybersecurity Risk management

Niet óf, maar wánneer. Bent u goed voorbereid?   Laat je in...

Een cloudstrategie is essentieel voor het succes van uw bedrijf

In veel fabrieken worden gegevens en informatie die relevant zijn voor...

Is Your Environment Adaptive Enough for Zero Trust?

In een poging om hun beveiliging te verhogen, passen meer organisaties...

ICTMagazine.nl

ICT/Magazine richt zich op zakelijke beslissers en professionals die willen weten wat de impact van technologie is op een organisatie. Waar we met Techzine ingaan op de technologie, gaan we bij ICT/Magazine in op de business-kant van IT. Dat doen we door middel van nieuws en achtergrondverhalen. Door de business-kant van IT beter uit te leggen kunnen besslisers en influencers binnen een organisatie sturen richting de juiste oplossingen.

Follow us

Twitter
LinkedIn
YouTube

© 2025 Dolphin Publications B.V.
Alle rechten voorbehouden.

ICT/Magazine Service

  • Word een partner
  • Adverteren
  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring