Skip to content
ICTMagazine
  • Home
  • Topartikelen
  • Topics
    • Duurzaamheid
    • Financieel
    • Gadgets
    • Klantervaring
    • Leiderschap
    • Ondernemen
    • Personeel
    • Security
  • Meer
    • Word een partner
    • Over ons
    • Contact opnemen
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • ICTMagazine Nederland
  • ICTMagazine België
  • Techzine Global
  • Techzine Nederland
  • Techzine Belgie
  • Techzine TV
ICTMagazine

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf op de hoogte, abonneer!

Nieuwsbrieven*
Home » Expert bijdragen » Klantervaring » Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadata-management
3min Klantervaring

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadata-management

SAP-logo in witte tekst op een blauwe driehoekige achtergrond.
SAPGuest expert4 november 2024 12:304 november 2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadata-management

Metadatamanagement is de sleutel tot het ontsluiten van de waarde van data. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit.

Elke seconde genereert Air France-KLM enorme hoeveelheden nieuwe data, of het nu gaat om passagiers- en cargoboekingen of de uitvoering van vluchten. Deze data bieden waardevolle inzichten die de luchtvaartmaatschappij helpen efficiënt en effectief te opereren en zijn klanten beter te bedienen.

Denk aan predictive maintenance, waarbij op basis van historische en realtime data wordt voorspeld welke onderdelen van een vliegtuig mogelijk defect raken. Hierdoor kunnen storingen worden voorkomen en blijft het netwerk van vluchten zo stabiel mogelijk. Ook kan de luchtvaartmaatschappij met behulp van data de reiservaring van klanten verder optimaliseren en personaliseren.

Zware taak voor data-analisten en -scientists

Het beheren van grote hoeveelheden data brengt complexe uitdagingen met zich mee. Het is essentieel om te weten welke data beschikbaar zijn voor verschillende afdelingen, waar deze zich bevinden en wie verantwoordelijk is voor eigenaarschap en datakwaliteit. “Onze data analisten en scientists besteden momenteel een groot deel van hun tijd aan het zoeken naar antwoorden op deze vragen”, zegt Marjolein Daeter, Product Owner Data Management bij KLM.

Die antwoorden zijn niet alleen nodig om waarde te kunnen halen uit data. Het is ook van cruciaal belang dat de data en het gebruik voldoen aan wet- en regelgeving.

Metadata doorzoekbaar gemaakt

SAP-partner Collibra biedt hier een SaaS-oplossing voor. Met de data catalog die Air France-KLM aan het ontwikkelen is, kunnen medewerkers alle relevante informatie rondom data eenvoudig opzoeken. De gegevens zelf staan daarbij niet in de catalog. In plaats daarvan bevat de catalog metadata, zoals de naam, eigenaar en definitie van de data. Toegang tot de catalog is mogelijk via Single Sign-on.

Naast het opzoeken van informatie, kunnen medewerkers in de toekomst via de data catalog ook toegang krijgen tot de data zelf. “Het werkt als een winkelmandje waarin je de benodigde data kunt plaatsen. Met de juiste autorisaties hebben medewerkers daarna direct toegang”, zegt Martin Visser, Senior Major Account Executive bij Collibra. Daeter voegt toe: “Dankzij de implementatie van de data catalog zal dit proces aanzienlijk efficiënter geworden.”

ESG-data in een overzichtelijke structuur

Een van de belangrijkste voorbeelden van de toepassing van de data catalog bij Air France-KLM is het beheer van ESG-KPI’s (Environmental, Social, and Governance). Dankzij de data catalog kan Air France-KLM nu vastleggen wat de definities en calculatieregels van ESG-KPI’s zijn. Daardoor heeft iedere medewerker toegang tot dezelfde, eenduidige informatie. Het zorgt daarnaast voor consistente en transparante rapportages.

Toekomstige AI-initiatieven

“Door het metadatamanagement te verbeteren, zorgen we ervoor dat onze data betrouwbaar, goed gedefinieerd en toegankelijk zijn. Daardoor kunnen we nieuwe technologieën beter benutten en onze positie als innovatieve luchtvaartmaatschappij verder versterken”, concludeert Belinda Bryan, Program Manager Data & AI Governance bij Air France-KLM.

Dit geldt volgens de programmamanager ook op het gebied van AI: “Data vormen de kern van elk AI-model, en de kwaliteit en betrouwbaarheid van deze data zijn van groot belang voor de uiteindelijke uitkomsten van AI.”

Partnerschap met SAP voor verbeterde datastrategie

Door de integratie van Collibra met SAP-oplossingen kunnen organisaties hun data nog beter structureren en catalogiseren. Deze koppeling maakt het mogelijk om gegevens vanuit verschillende systemen centraal te beheren, waarbij zowel de governance als de compliance gewaarborgd blijven. Dit partnerschap versterkt de datastrategie van organisaties en biedt een solide basis voor toekomstige innovatie en AI-ontwikkeling.

Lees ook: SAP introduceert AI-functies voor uitgavenbeheer

Tags:

Air France / Collibra / ESG / KLM / metadata / SAP

Gerelateerd

CrowdStrike-storing kost Air France-KLM 15 miljoen meer dan gedacht

Keuze van de redactie

Axis Communications maakt van bewakingscamera’s muziekinstrumenten

Axis Communications bewijst dat beveiligingscamera's meer kunnen dan ...

Autobranche uit ‘grote zorgen’ over mogelijk chiptekort Nexperia

Aan het Nexperia-verhaal kan weer een nieuw hoofdstuk worden toegevoe...

De race naar AI-dominantie gaat ten koste van ethiek

Onderwijs en onderzoek betalen de prijs

Zo werkt Google’s Gemini 2.5 Computer Use-model

Onlangs onthulde Google een nieuw model op het gebied van AI-agents: ...

Techzine.tv

SAP Business Network: $6.5 trillion B2B collaboration platform

SAP Business Network: $6.5 trillion B2B collaboration platform

Slack is evolving into a work operating system

Slack is evolving into a work operating system

Workday CTO outlines bold AI agent strategy and major acquisitions

Workday CTO outlines bold AI agent strategy and major acquisitions

SAP's AI migration tools from ECC to S/4HANA: faster and cheaper ERP transitions

SAP's AI migration tools from ECC to S/4HANA: faster and cheaper ERP transitions

Lees meer over Klantervaring

BitLocker vergrendelt automatisch back-upschijven:  gebruiker verliest drie TB aan data

BitLocker vergrendelt automatisch back-upschijven: gebruiker verliest drie TB aan data

Een onfortuinlijke Windows-gebruiker heeft naar verluidt maar liefst drie terabyte aan waardevolle data verlo...

Laurens van Aggelen 16 uren geleden
Sundar Pichai: “Gemini 3.0 verschijnt nog dit jaar”

Sundar Pichai: “Gemini 3.0 verschijnt nog dit jaar”

Op Dreamforce heeft Google-CEO Sundar Pichai laten weten dat Google Gemini 3.0 nog dit jaar wordt onthuld. Da...

Colin Baak 17 oktober 2025
Zo werkt Google’s Gemini 2.5 Computer Use-model
Topartikel

Zo werkt Google’s Gemini 2.5 Computer Use-model

Onlangs onthulde Google een nieuw model op het gebied van AI-agents: Gemini 2.5 Computer Use. In dit artikel ...

Colin Baak 17 oktober 2025
SuiteWorld 2025: Oracle herbouwt ERP van binnenuit
Topartikel

SuiteWorld 2025: Oracle herbouwt ERP van binnenuit

AI als standaard, niet als add-on

Kim Loohuis 9 oktober 2025

Expert aan het woord

SIAM succesvol implementeren: vijf kritische succesfactoren

SIAM succesvol implementeren: vijf kritische succesfactoren

Service Integratie en Management (SIAM) zorgt – mits goed aangepakt...

Tarieven zetten bedrijven onder druk: hoe kan je er slim mee omgaan?

Tarieven zetten bedrijven onder druk: hoe kan je er slim mee omgaan?

Van sancties door oorlogen tot snel veranderende tarieven op de impor...

Plug-in thuisbatterijen: de stille revolutie in energieopslag

De energietransitie draait allang niet meer alleen om het opwekken va...

De dag dat alles op zwart ging

Een ransomware-aanval, door de ogen van een CIO van een middelgrote Nederlandse organisatie

Tech calendar

Luxembourg Venture Days

22 October 2025 Luxembourg

Synology Solution Day 2025

30 October 2025 Amsterdam

Dell Technologies Forum

13 November 2025 Nieuwegein

BrickCon The Databricks Community Conference

3 December 2025 Orlando, Florida

Appdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Webdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Whitepapers

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

Ontgrendel het volledige potentieel van je SAP-omgeving

In het document "Unlock the full potential of your SAP environment" w...

Hoffmann Tips Special – Cybersecurity  Risk management

Hoffmann Tips Special – Cybersecurity Risk management

Niet óf, maar wánneer. Bent u goed voorbereid?   Laat je in...

Een cloudstrategie is essentieel voor het succes van uw bedrijf

In veel fabrieken worden gegevens en informatie die relevant zijn voor...

Is Your Environment Adaptive Enough for Zero Trust?

In een poging om hun beveiliging te verhogen, passen meer organisaties...

ICTMagazine.nl

ICT/Magazine richt zich op zakelijke beslissers en professionals die willen weten wat de impact van technologie is op een organisatie. Waar we met Techzine ingaan op de technologie, gaan we bij ICT/Magazine in op de business-kant van IT. Dat doen we door middel van nieuws en achtergrondverhalen. Door de business-kant van IT beter uit te leggen kunnen besslisers en influencers binnen een organisatie sturen richting de juiste oplossingen.

Follow us

Twitter
LinkedIn
YouTube

© 2025 Dolphin Publications B.V.
Alle rechten voorbehouden.

ICT/Magazine Service

  • Word een partner
  • Adverteren
  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring