Er vindt in de wereld een digitale revolutie plaats, en die maakt het noodzakelijk dat iedere onderneming zelf een digitale transformatie doormaakt… Ach, jullie kennen het verhaal. Daar komt nog bij dat de economie aantrekt en dat maakt de eigen digitale transformatie nog urgenter. Dit is het moment om je marktpositie te verbeteren. De technology push, de information push en de social push bieden enorme mogelijkheden, voor wie ze visionair, creatief en daadkrachtig weet in te zetten. De vraag die iedere onderneming zichzelf moet stellen is: wat gaan wij met al die mogelijkheden doen? Hoe gaan wij onze producten en diensten, onze kernprocessen en de samenwerking met onze klanten en partners zo verbeteren dat we onze doelstellingen kunnen halen, en ons marktaandeel, onze omzet en/of onze dienstverlening ingrijpend kunnen verbeteren?
Het V&D-scenario, net zo lang bezuinigen tot we failliet zijn, hebben de meeste organisaties inmiddels achter zich gelaten. Als de omzet daalt, kun je je kosten wel verlagen, maar daarmee wordt de trend niet gekeerd. De echte vraag is natuurlijk anders: hoe verhogen we onze omzet, hoe zorgen we ervoor dat onze klanten weer vaker bij ons komen? Als het goed is, heeft de onderneming nieuwe ambities, die je kort kunt samenvatten: Surprise your customers!
Maar ja, we zitten weer aan het eind van het jaar en dan moeten we de begroting voor volgend jaar opstellen. Wat gaan we volgend jaar doen en wat mag dat allemaal kosten? En dan komen we aan bij een jaarlijks terugkerend dilemma. Passen we onze ambities aan aan de budgetten of passen we onze budgetten aan aan onze ambities? Met de CFO en Financiën als proceseigenaar wordt het bijna altijd het eerste, de budgetten zijn leidend. Dat is deze keer nog onverstandiger dan in de jaren hiervoor, vanwege die digitale transformatie.
De beroemde managementfilosoof Mike Tyson heeft ooit gezegd: “Everybody has a plan, until they get punched on the nose”. Dat is een uitspraak die we serieus moeten nemen, maar we moeten hem ook nuanceren. In de eerste ronde van een gevecht ben je veel beter opgewassen tegen een tik op je neus, dan in de vijftiende ronde.
Want dat is het tweede V&D-scenario. Helemaal niks doen in de eerste veertien ronden en alles of niks spelen in de laatste ronde. Alle belangrijke ambities en veranderingen net zo lang uitstellen tot je helemaal niks meer kan hebben. Tot ieder tikje op je neus fataal is. Pas risico nemen als alles teveel is. Een begroting die het ondernemerschap remt in plaats van ondersteunt, is die naam niet waard, dat is een bekleining. In tijden van de digitale transformatie mag een begroting pas een begroting heten als hij barst van de grootheid.