De weg naar gegarandeerd concurrentievoordeel
Continue kennisontwikkeling heeft grote voordelen. In deze tijden van disruptie en verschuivende businessmodellen, onderkennen veel executives zelfs de noodzaak van continue kennisontwikkeling. Maar zoals vaker gaapt ook hier een schier onneembare kloof tussen weten en doen. Vaak is een cultuuromslag vereist. De meeste organisaties kunnen hier best wat hulp bij gebruiken.
Over het succesvol maken van continue kennisontwikkeling, spreken we met Robert Schendstok, commercieel directeur van MyCademy. Dit bedrijf – onlangs uitgeroepen tot een van de meest innovatieve mkb-bedrijven van Nederland door de KvK – is een pionier op dit vakgebied. Volgens Schendstok is het een feit dat organisaties doorslaggevende concurrentievoordelen kunnen behalen met continue kennisontwikkeling. “Werknemers die zich blijven ontwikkelen, ervaren een positieve impact op hun dagelijks werk en voeren complexe taken met meer vertrouwen uit. Dat blijkt uit onderzoek. Vanuit deze wetenschap wijs ik op het 3C-model – een belangrijk middel om de visie op kennisontwikkeling te vertalen naar de praktijk.”
Het 3C-model
Succes in continu leren bereik je door drie elementen met elkaar in balans te brengen: Cultuur, Capability en Commitment. Schendstok legt vanuit zijn ruime ervaring uit dat veel organisaties de nadruk voornamelijk leggen op Capability. “Het alleen operationeel regelen van continu leren is bij lange na niet genoeg. Onmisbaar in dit samenspel van elementen is de dagelijkse begeleiding van de medewerkers. Laat ze het niet zelf uitzoeken, maar creëer de cultuur waarin ze worden gestimuleerd en gemotiveerd om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied. Wanneer de C van cultuur achterblijft, zal continu leren geen succes worden. Blijvend resultaat bereik je alleen door gelijktijdig in te zetten op alle drie de elementen.”
Samen
Dat klinkt in theorie prachtig, maar hoe werkt dat dan in de praktijk? Cultuur is zo ongeveer het meest ongrijpbare binnen een organisatie, laat staan dat je een doelgerichte omslag van die cultuur wilt bewerkstelligen. De jarenlange ervaring van MyCademy bewijst dat het kan. Schendstok legt uit dat de aanlooproute, een stap-voor-stap aanpak bepalend zijn voor het succes. “Wanneer wij een organisatie begeleiden is onze relatie met de klant uiteraard ook van groot belang. Daarnaast moet het technisch natuurlijk goed werken. Maar voor ons zijn die twee elementen no-brainers. Dan pas begint het eigenlijke werk. Samen met de klant gaan wij aan de slag om concreet resultaat te boeken met continu leren. ‘Samen’ is hier het sleutelwoord. We trekken letterlijk met elkaar op om continue kennisontwikkeling een integraal onderdeel van de bedrijfscultuur te maken.”
Harde afspraken
De volledig aanpak kan worden samengevat in vier stappen (zie kader). Stap 1 is de voorbereiding, of noem het ‘pre-boarding’. Schendstok legt uit dat tijdens deze fase een checklist wordt gemaakt, zodat niets over het hoofd wordt gezien. “Door gerichte vragen te stellen wordt helder waar de kloof ligt tussen wat de organisatie weet en wil qua kennisontwikkeling op de lange termijn en wat daarvan al is gerealiseerd. We stellen concrete vragen, zoals: Hoe lever je de kennis aan werknemers? Welke middelen gebruik je? Kan een werknemer in werktijd studeren? Wat zijn de afspraken over de kosten? Welke incentives gebruik je? Hoe zorg je ervoor dat de kennisontwikkeling van je medewerkers duurzaam aansluit op de bedrijfsstrategie?”
Op basis van de antwoorden stelt MyCademy een route voor. Deze tweede stap is altijd een aanpak op maat, verzekert Schendstok. “Hier worden harde afspraken gemaakt die worden vastgelegd in KPI’s. Zo kun je bijvoorbeeld vastleggen dat elke deelnemer vijf cursussen moet afronden in een bepaalde periode.”
Het MyCademy 4-stappenplan
- Voorbereiding, pre-boarding aan de hand van het 3C model.
- Vertalen naar een passende aanpak met bijbehorende doelen.
- Inrichten eigen Academy en daadwerkelijke onboarding.
- Continu leren daadwerkelijk toepassen in de dagelijkse praktijk.
Persoonlijk contact
De stappen 3 en 4 omvatten de concrete invulling van de in stap 2 geformuleerde doelstellingen. De eigen Academy wordt ingericht en medewerkers gaan meedraaien in de daadwerkelijke voortdurende kennisontwikkeling. Gaandeweg het volledige proces is er een doorlopende feedbackloop. Schendstok: “Via onze managementtool kun je op elk moment zien hoe ver de deelnemers zijn: hoeveel uur ze leren en wat er al is afgerond. Maar persoonlijk contact is in dit verband net zo belangrijk. We spreken regelmatig met het operationeel management – de mensen die intern voor de aansturing zorgen – over de voortgang, om ervoor te zorgen dat de activatie op niveau komt en blijft. Dat is cruciaal. Het is geen kunst om iedereen in het begin enthousiast te krijgen. Waar het echt om gaat is dat de uitvoering en verbetering van continu leren op dagelijkse basis blijft leven en blijft draaien. En om deze focus actief te houden, heeft iedere organisatie niet alleen een duwtje in de rug nodig, maar ook een blijvende alertheid om de kar in beweging te houden. Via coaching en interactie borgen we het continu leren.”
Schendstok vergelijkt het met fitness. “Personal trainers stimuleren je om echt te gaan sporten en zorgen ervoor dat je het doet, ook als je een dagje geen zin hebt. Persoonlijk contact houdt je bij de les. Want ook al ben je in het begin nog zo gemotiveerd, juist het volhouden blijkt toch moeilijk voor bijna iedereen. Wij zijn de personal coach van continue kennisontwikkeling.”
Combinatie
De stappen 2 en 3 werken uiteraard alleen wanneer er voldoende aanbod is van opleidingen en cursussen. Dankzij de recente uitbreiding van het netwerk van partners is het aanbod van MyCademy vollediger dan ooit. Dit kan in de vorm van klassikale trainingen worden gevolgd, maar men kan ook kiezen voor blended learning. Schendstok constateert dat online leren wint aan populariteit. “Ons aanbod biedt ruimschoot voldoende mogelijkheden voor organisaties om de juiste mix te maken voor hun mensen. Zo ontstaat er een dynamisch en adaptief systeem, kortom maatwerk voor iedere organisatie. Met de inzet van de combinatie van het ruime aanbod aan trainingen én de persoonlijke begeleiding van MyCademy komt continue kennisontwikkeling echt binnen handbereik. En daarmee gegarandeerd concurrentievoordeel.”