Buzzword alert! Digitale transformatie is zonder twijfel het nieuwe favoriete woord van ondernemers. Het heeft alles te maken met de innovatieve IT-benadering die zorgt voor een betere samenwerking tussen afdelingen, een kortere time-to-market en een hogere customer intimacy. Dat klinkt goed, maar er ook echt mee aan de slag gaan is een tweede. We hebben veel interne discussies gehad over wat er nou precies nodig is om je bedrijf zo’n digitale transformatie te geven. Het eindresultaat is een selectie van instrumenten die je bedrijf een ware kickstart geven: DevOps, API, ESB, Internet of Things, IAM, en Analytics. Laten we met die laatste beginnen. In dit blog vertellen we hoe je het meeste uit je big data haalt met real-time analytics. Spotify, KLM en SWISSTRAFFIC laten zien dat het kan!
Wacht even. Wat zijn real-time analytics?
Als we praten over “real-time analytics” (met of zonder streepje), praten we over het verzamelen, verwerken en analyseren van gegevens op het moment dat het gebeurt. In real time dus. Waar we normaal gesproken informatie zouden opslaan en het later in het proces zouden analyseren, krijgen we nu onmiddellijk inzicht in de inkomende data. Het inzetten van real-time analytics heeft enorm veel voordelen. Zo stelt het je in staat om binnen enkele seconden te reageren op veranderingen, in plaats van uren of zelfs dagen. Een snelle reactietijd is tegenwoordig noodzakelijk, voor zowel je interne processen als je communicatie met klanten. De digitalisering en de verschuiving naar mobiel zijn hiervoor verantwoordelijk. Alles kan sneller en als je niet op tijd kunt leveren, dan iemand anders wel. Maar hoe zet je real-time analytics nou in? Laten we eens kijken naar een aantal bekende succesverhalen.
- Spotify
Muziek streaming dienst Spotify heeft wereldwijd ongeveer 40 miljoen gebruikers en verwerkt miljarden berichten per dag. Als het bedrijf haar klanten wil voorzien van persoonlijke afspeellijsten en op maat gemaakt advies over wat te luisteren, moeten ze razendsnel zijn. Spotify maakt daarom gebruik van real-time analytische tools om de enorme hoeveelheid gegevens te verwerken. De informatie wordt gebruikt om klanten te bedienen maar ook om streaminggedrag te analyseren, wat weer leidt tot inzicht in het gedrag van hun consumenten. Dit leidt op z’n beurt weer tot een hogere klanttevredenheid, meer gebruikers en meer omzet. - KLM
Luchtvaartmaatschappijen hebben dagelijks te maken met veel informatiestromen uit verschillende bronnen. Neem de KLM online boeking website. Hier worden gegevens verzameld over zoekgedrag, piekuren en voorkeuren van de klant. Door gegevens te integreren met informatie uit social media zoals Facebook en Twitter, creëert KLM een totaalbeeld van succesfactoren en valkuilen. Maar dat is nog niet alles. KLM houdt zijn marketingcampagnes per specifiek land zorgvuldig in de gaten en heeft real-time inzicht in het aantal mensen dat wordt bereikt en het effect daarvan op de werkelijke omzet. Op deze manier worden alle activiteiten 24/7 afgestemd en geoptimaliseerd. Volgens Frans Poldervaart, web analist bij KLM, is interne communicatie de sleutel bij de implementatie van real-time analytics. Zijn advies? Verzamel je team voor een wekelijkse Digital Analytics Friday!
Wacht even…
“Briljant!” denk je nu vast, “Maar wat hebben deze op de consument gebaseerde voorbeelden te maken met mijn B2B bedrijf?” De waarheid is dat jullie veel meer gemeen hebben dan je denkt. B2C en B2B bedrijven richten zich op verschillende klantsegmenten, maar hebben wel allebei te maken met echte mensen. Wat je ook bouwt, bedenkt of verkoopt: klanten wil je zo goed mogelijk leren kennen zodat je zo snel mogelijk het ideale product kunt aanbieden.
- SWISSTRAFFIC
SWISSTRAFFIC (zeer business-to-business) doet dat behoorlijk succesvol. Dit Zwitserse bedrijf installeerde verschillende technologieën, zoals thermische en IP-camera’s, Sensys (een monitor voor gemotoriseerd verkeer, fietsers en verkeerslichten), Bluetooth en Wi-Fi data om Big Data te verzamelen en te gebruiken om verkeersstromen te voorspellen. Omdat SWISSTRAFFIC real-time inzicht heeft in de situatie op de weg, kunnen ze files voorspellen, blokkades en ongevallen communiceren en omleidingen organiseren. Tegelijkertijd worden snelheidsanalyses makkelijk uitgevoerd en worden grenscontrole eenvoudiger dankzij kentekenherkenning en online check-in punten. Als je het SWISSTRAFFIC vraagt, zijn real-time analytics speciaal uitgevonden voor de B2B markt.
Going digital
Het is duidelijk dat Big Data meer is dan een heleboel informatie. Want eenmaal verzameld, verwerkt en real-time geanalyseerd, is het jouw weg naar de top van je branche. Spotify, KLM, en SWISSTRAFFIC zijn het levende bewijs dat het inspelen op het consumentengedrag de investering waard is. Het maakt niet uit in welke sector je zit; er zullen altijd klanten zijn om te bedienen en processen om te optimaliseren. Maar er is wel werk te doen. Wil je real-time analytics succesvol implementeren, dan staat je een belangrijke culturele en technologische switch te wachten. De verschillende afdelingen moeten op een nieuwe -en betere!- manier leren om samen te werken door hun systemen te integreren en hun strategieën op elkaar af te stemmen. Dit is wat wij noemen “Going Digital”.
Wil je er meer over weten? Download onze gratis white paper hieronder, waarin we je uitleggen welke andere stappen je te wachten staan tijdens je digitale transformatie. Wil je nog meer lezen? Lees dan ook het tweede “Go Digital” blog: The bridge that closes the IT delivery gap.
Over Yenlo
Yenlo is de integratiespecialist met een sterke focus op open-source en Java gebaseerde middleware oplossingen. Als Premier Partner van WSO2 levert de organisatie wereldwijd implementatiediensten, diensten voor softwareontwikkeling, training- en certificeringsprogramma’s en supportservices. Yenlo is gestart als Nederlands bedrijf en heeft zich ontwikkeld tot wereldwijd opererende organisatie met kantoren in Nederland, België, Duitsland, Engeland, Zwitserland en de Verenigde Staten. Kijk voor meer informatie op www.yenlo.com