Uit een onderzoek van consultancybureau Gallup onder werknemers in 142 landen blijkt dat maar liefst 87 procent geen of onvoldoende emotionele verbondenheid voelt met zijn of haar werk. Dat is ernstig, zeker als het om kenniswerkers gaat. Want je kunt medewerkers nu eenmaal niet dwingen om productiever te worden. Hoe kunnen we er wel voor zorgen dat kenniswerkers en managers zich meer verbonden voelen met hun werk?
Veel onvrede komt voort uit de verouderde systemen waarmee veel organisaties nog werken. Die zijn gebouwd in de tijd dat software nog direct verbonden was aan programmeren en niet aan het resultaat van het werk, laat staan aan de motivatie van de gebruikers. Ook de wirwar van systemen waarmee mensen hun werk nog moeten doen, is tegennatuurlijk en frustrerend voor gemotiveerde managers en kenniswerkers. Het ontneemt alle zicht op het uiteindelijke doel van het werk. En denk ook aan het gebrek aan systemen die medewerkers kunnen helpen complexe taken en projecten tot een goed einde te brengen. Die zijn er simpelweg nog niet, maar zouden als resultaat wel een enorme bijdrage aan het werkplezier kunnen leveren!
Daarom zijn organisaties toe aan nieuwe types business-systemen, die geënt zijn op moderne technologie, gebruikersvriendelijke user interfaces en de eenduidigheid van social media tools die mensen in hun privéleven gebruiken. Maar dan in een zakelijke context, waarin de complexiteit van de dagelijkse werkzaamheden is opgeknipt in overzichtelijke deelprocessen. Systemen waarin op ieder moment de juiste vraag gesteld wordt en waar alle relevante
informatie in de juiste context beschikbaar is.
Als professional wil je ook als professional behandeld worden. Je wilt over de juiste tools kunnen beschikken die jouw werk relevant maken. Je wilt ook verbeteringen kunnen doorvoeren en rapportages zo kunnen inrichten dat ze je helpen om sneller betere beslissingen te nemen. Je wilt, kortom, niet afhankelijk zijn van Jan en alleman en daar zelf onder lijden.
De horizontale aansluiting moet kloppen: hoe werk je virtueel samen aan het gewenste (project)resultaat. En de verticale verbinding moet continu gevoed worden: mijn baas moet weten dat het goed loopt en hoeft daarom alleen nog maar relevante beslissingen te nemen.
Organisaties staan voortdurend onder druk, de complexiteit groeit en meer dan ooit is de menselijke factor essentieel om goede resultaten te blijven neerzetten en om zich te blijven onderscheiden in de markt. Daarvoor moet geïnnoveerd worden, technische innovatie, organisatorische innovatie en vooral sociale innovatie moeten hand in hand gaan. We moeten de complexiteit overwinnen met simpele hulpmiddelen.
Met als ideaal één simpel systeem dat altijd werkt, waarmee teams van wisselende samenstelling on the fly ondersteund worden. Een systeem dat snel aanpasbaar is aan gewijzigde omstandigheden en nieuwe uitdagingen, en dat door mensen die het weten (en snappen) op afstand beheerd en onderhouden kan worden.
Tot slot is het belangrijk dat zaken die in de basis goed geregeld moeten zijn, ook beschikbaar zijn, maar wel onder de voorwaarde dat ze voldoende ruimte bieden aan gemotiveerde medewerkers om lokaal en sociaal actief te zijn. Dat willen kenniswerkers en dat wil de top van organisaties. Innoveren doe je vanaf de werkvloer, maar is alleen succesvol als je een simpel systeem kunt gebruiken dat altijd werkt om de complexiteit op ieder moment de baas te zijn.
Peer Reinhard, CEO
ICOLOGIQ Enterprise Platforms