Uit onderzoek van GfK, in opdracht van Liferay Benelux, blijkt dat 78 procent van de zorgmanagers vindt dat de huidige it-systemen zorgen voor slechte communicatie en/of vertraging in de zorg richting de patiënt of cliënt. Ruim twee op de drie ondervraagden gaf zelfs aan dat dit leidde tot fouten in de zorgverlening. Als IT de zorg niet beter maakt, wat doet dat dan wel?
Als wij kijken naar de huidige zorgsystemen, valt op dat deze sterk verzuild zijn. De zorg is van oudsher in silo’s georganiseerd en de it-systemen zijn op diezelfde manier ingericht. Nu de zorg steeds meer onderling samenwerking zoekt en de muren tussen de silo’s slecht, volgt de gebruikte IT die trend echter niet. Ook zijn er voor veel processen aparte systemen in het leven geroepen, waar de zorgprofessional daadwerkelijk last van heeft tijdens de uitvoering van zijn of haar werk. Gemiddeld heeft een zorgverlener te maken met maar liefst acht verschillende systemen. In veel van die systemen staat dubbele informatie, of moet informatie (zoals patiëntgegevens) meerdere keren worden ingevoerd. Naast het feit dat dit foutgevoelig is, werkt het ook nog eens zeer inefficiënt. Hetzelfde onderzoek van GfK wijst inderdaad uit dat zorgmanagers in Nederland vinden dat zorgverleners teveel tijd kwijt zijn aan dubbele administratieve handelingen. Naar schatting kost de onnodige, dubbele administratieve last elke afdeling circa zeventien uur per week. Door de muren tussen de silo’s in de IT te slechten en veel administratieve handelingen te combineren kan bijna acht uur per week worden bespaard.
Systemen verbinden
Het is natuurlijk dramatisch als we zien dat IT in de zorg geen tijdwinst oplevert, maar eerder tijd kost. Het is nog dramatischer als we beseffen dat de gebrekkige onderlinge communicatie (veelal via it-systemen) zelfs de kwaliteit van de zorgverlening in de weg staat. Maar hoe lossen we die problemen op?
“Er wordt veel gesproken over de digitalisering in de zorg”, aldus Ruud Kluivers, General Manager Benelux van Liferay. “Het onderzoek van GfK wijst echter uit dat er eerst belangrijke stappen genomen moeten worden om it-systemen op elkaar te laten aansluiten en zo de communicatie tussen zorgverleners te verbeteren. Een gemiddelde van acht systemen per zorgverlener komt vaak voort uit legacy. Een organisatie heeft alle data in een systeem zitten en het is schier onmogelijk om deze over te zetten naar een ander systeem, dus houden ze er maar aan vast. Vervolgens wordt een tweede systeem ernaast gezet om de nieuwe wensen te kunnen vervullen. Maar vaak zijn systemen niet gemaakt om met elkaar samen te werken en data uit te wisselen. Zonder deze samenwerking tussen systemen, lijkt digitalisering de zorg meer te hinderen dan te helpen. Voordat er weer nieuwe systemen aan de kluwen worden vastgeknoopt, is het aan te raden een goede basis te creëren, zodat systemen goed met elkaar kunnen samenwerken. Zeker op weg naar de Persoonlijke Gezondheids Omgeving (PGO) is het noodzaak dit snel op orde te krijgen.”
Digital Experience Platform
Een mogelijke oplossing voor de problematiek van de digitale zorg is een Digital Experience Platform (DXP). Volgens Gartner is een DXP een geïntegreerde set van technologieën, gebaseerd op een uniform platform, dat een breed scala aan doelgroepen bedient met consistente, veilige en gepersonaliseerde toegang tot informatie en applicaties op vele digitale touchpoints. Organisaties gebruiken DXP’s om websites, portals, mobiele en andere digitale ervaringen te bouwen, te implementeren en continu te verbeteren. Met behulp van een DXP kun je ervoor zorgen dat de gebruiker die informatie krijgt die hij of zij nodig heeft op basis van zijn/haar rol, beveiligingsrechten en voorkeuren. Een DXP is aan te sluiten op vele achterliggende systemen en combineert verschillende applicaties zoals content management, zoeken en navigeren, personalisatie, integratie en aggregatie, samenwerking, workflow, analyse, mobiele en multichannel ondersteuning[1]. Zo zorgt een DXP voor een enkel toegangssysteem waarmee alle achterliggende systemen worden ontsloten. De zorgverlener hoeft zich dus niet meer door uiteenlopende systemen te worstelen. Slechts het openen van het DXP-portal is voldoende om voortaan alle informatie op te roepen die nodig is voor de zorgverlening aan patiënt of cliënt. Bijkomend voordeel: ook de administratie hoeft nog maar één keer te worden ingevuld.
Vier tips voor efficiëntere IT
Wil je zorgen dat digitalisering de zorg ten goede komt? Pak dan het silomonster binnen jouw organisatie aan en zorg dat IT weer efficiënte communicatie en zorg ondersteunt. Hoe doe je dat? We hebben vier aanbevelingen op een rij gezet die helpen de muren tussen silo’s te slechten en IT weer voor de zorg te laten werken.
1. Eis van de leveranciers van je bedrijfskritische systemen dat ze:
- zich conformeren aan open standaarden,
- publieke beschreven API’s hebben,
- bereid zijn samen te werken met andere leveranciers / systemen
2. Zorg dat je een systeem kiest dat zijn kracht bewijst in integratie in plaats van uitsluiting.
3. Lees onafhankelijke rapporten van instituten als Gartner en Forrester en begrijp waarom Digital Experience Platforms (DXP’s) een cruciale rol spelen.
4. Verdiep je in de mogelijkheden van een DXP voor je eigen organisatie.
Liferay Zorgforum
Meer weten over het onderzoek van GfK en wat een DXP voor jouw organisatie kan betekenen? Kom dan naar het ‘Liferay Zorgforum: van silo’s naar samenwerking’ op 16 oktober 2018.
Tijdens dit forum presenteert GfK het volledige onderzoek, delen zorgverleners hun tips en ervaringen met digitalisering en gaan zorgmanagers en it-managers met elkaar in gesprek over een efficiënte digitalisering in de zorg.
Meer informatie en aanmelden: www.liferay.com/zorgforum
[1] www.liferay.com/NLGartnerDXP