Vandaag is het zo ver: ICT Specialist / ThinClientSpecialist bestaat precies 10 jaar. ThinClientSpecialist ontstond van een enkele enthousiasteling tot een snelgroeiend bedrijf waar inmiddels 18 medewerkers werken, verdeeld over 3 vestigingen in Nederland en zelfs één in Duitsland. Hoe kijkt Marc Terveer (eigenaar) na die 10 jaar terug? We vroegen het hem.
Marc, 10 jaar ICT Specialist/ThinClientSpecialist. Hoe kijk je terug als ondernemer?
“10 jaar, wat is er veel gebeurd in die jaren. Als je achteraf kijkt hoe je begonnen bent en waar we nu staan is dat echt compleet anders. De organisatie is van een houtje-touwtje bedrijf uitgegroeid tot een serieuze, goedlopende organisatie. De markt is gelijk gebleven maar gedeeltelijk ook heel erg veranderd. Waar er 10 jaar geleden meer een werkgeversmarkt was is het nu meer een werknemersmarkt. Nu bepalen de werknemers de devices waar ze behoefte aan hebben in plaats van dat de organisatie dit voor hen uitkiest. Het waren tien ontzettend leerzame jaren, we zijn enorm gegroeid; zowel in omzet, personeel, producten, eigenlijk in alles. Dat is super leuk, maar het brengt soms ook uitdagingen met zich mee. 10 jaar geleden waren echt gefocust op de thinclients en het management daarvan, nu ligt de focus op de gehele werkplek; zowel de kantoor- als de thuis- en mobiele werkplekken. De flexibiliteit van onze onderneming is daarin heel belangrijk; we weten wat er in de markt speelt en kunnen daar gemakkelijk stappen in maken om mee te gaan met de veranderingen. De 10 jaar zijn echt voorbij gevlogen, ik ben echt heel trots op de stappen die we hebben gemaakt.”
Kun je iets vertellen over de begintijd?
“Het is eigenlijk begonnen als een idee voor een stagiaire. We hebben toen geconcludeerd dat niemand echt iets van thinclients en beheertools wist, daarom hebben we een website opgezet met alleen thinclients. Omdat we wisten dat de voorkant (device) en achterkant (server) goed met elkaar moesten communiceren zijn we hierin ook adviezen gaan geven. Samen met Leo zijn we toen in een klein kamertje begonnen en vanuit hier begonnen met pionieren, dat was erg leuk. We reden vaak door heel de Benelux om klanten te adviseren en te laten zien wat er mogelijk is. Van een zolderkamer met wat dozen naar een fantastische onderneming met inmiddels drie vestigingen in Nederland en één in Duitsland”, vertelt Marc voltrots.
Waar ben je het meest trots op?
“Ik ben het meest trots op waar we nu staan. We zijn eigenlijk met niets begonnen, een paar duizend euro spaargeld en toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken. Inmiddels zijn we 10 jaar, 18 werknemers, 4 vestigingen en een flinke omzet verder. We hebben een naam opgebouwd in de markt en tot op heden is de groei er nog niet uit. Als ik op de snelweg rijd, zie ik zoveel namen langs de weg verschijnen van onze klanten, dat geeft me een trots gevoel. We hebben echt leuke klanten waar we zeker trots op zijn. Dat we dat samen bereikt hebben is fantastisch”, aldus Marc.
Wat zijn voor jou de hoogtepunten van 10 jaar ICT Specialist / ThinClientSpecialist?
“Dat zijn voor mij de evenementen op het TT Circuit, ook omdat ik zelf een fanatieke ‘racer’ ben’’, lacht Marc. “Daarnaast vind ik geweldig om verschillende awards te mogen ontvangen, zoals HP ThinClient partner of the year. Andere hoogtepunten waren ons teamuitje naar Berlijn en de bezoeken aan de fabrikanten LG in Zuid-Korea en Atrust in Taiwan.’’
Hoe kijk je naar de toekomst? Wat zijn de uitdagingen?
“De uitdagingen waar we nu tegen aan lopen zijn de veranderingen in de markt, met name door COVID-19. Veel bedrijven zeiden eerder; thuiswerken gaan we niet doen. Toch heeft de markt heel snel moeten schakelen toen het verplicht werd, ik denk dat thuiswerken en de dingen die daarbij horen echt blijven. Hiernaast denk ik dat we in de toekomst online blijven meeten, met name als de afstand lang is. Natuurlijk is het leuker als we elkaar kunnen bezoeken. Ik denk dat het een hele goede beslissing is geweest om het team te verdelen in 3 regio’s zodat we in de regio’s makkelijker klanten kunnen gaan bezoeken. Ik denk dat de toekomst er erg goed uitziet, we blijven continu bezig met het helpen en adviseren van klanten, zowel online als met persoonlijk contact.”
Wanneer is een dag werken voor jou geslaagd?
“Dan blijf ik toch een salesman, ik vind het toch altijd nog erg leuk als ik een order binnen haal of als ik daarbij betrokken ben. Een dag is ook geslaagd als we leuke acties/mailingen o.i.d. hebben bedacht, waardoor we weer zichtbaar zijn geweest. Daarnaast kan ik ervan genieten als een accountmanager een succes heeft behaald. De kleine successen en de groei van mijn werknemers vind ik geweldig.’’
Het is nog wat ver weg, maar hoe zie jij ThinClientSpecialist / ICTspecialist over tien jaar?
“Ik hoop dat we over 10 jaar nog steeds met het huidige team zijn met misschien nog wat aanvulling en dat we nog breder worden. Ik hoop dat we nog steeds een leuke, gezonde organisatie zijn die mooie projecten mogen doen voor leuke klanten. Daarnaast hoop ik dat we nog steeds elke dag met veel plezier naar het werk gaan. We zullen goed meegroeien met de markt, ik persoonlijk denk dat mijn rol meer een leidinggevende functie wordt in plaats van om daadwerkelijk op de werkplek te staan.’’
Het 10-jarig bestaan is helaas iets wat een beetje langs ons heen gaat vanwege de corona pandemie, wat ik erg jammer vind. We hadden er graag wat spectaculairs van willen maken, samen met onze medewerkers en klanten. Laten we hopen dat het over een tijdje weer wordt zoals het vroeger was.