Smart machine in uw it-infrastructuur: past dat wel?

Smart machine in uw it-infrastructuur: past dat wel?

Steeds vaker valt het begrip ‘smart machines’. Nu horen wij u al hardop denken: ‘Mooi. Ver van mijn bed. Heb ik met mijn it-infrastructuur toch niets aan!’ Maar is dat wel zo? Een smart machine maakt een geautomatiseerd proces van taken waarvan de mens dacht dat alleen de mens dat kon. Een mond vol. Maar denk nu nog even terug aan uw it-infrastructuur.

Al in 2013 deed Gartner onderzoek naar de opkomst van smart machines. Hoewel grote delen van de wereld voorspellen dat in 2020 het merendeel van de ‘middle class jobs’ door machines overgenomen zouden worden, bleek dat niet uit het Gartner-onderzoek. Wel voorspelt zij dat in 2020 Smart Machines een belangrijke invloed zullen hebben op hoe wij met informatie en taken omgaan.

 

Brandjes blussen

Veel ict-specialisten zijn grote delen van hun tijd kwijt aan het blussen van brandjes in plaats van te onderzoeken hoe die brand voorkomen kan worden. Patchen, updaten, helpen van
gebruikers, monitoren van datastromen, allemaal repeterende taken.

Daar tegenover staat dat ICT beter ingezet kan worden om uw klanten of cliënten beter van dienst te zijn. Om meer rendement uit uw organisatie te halen. Wellicht open deuren, maar in het licht van Smart Machines wel interessant.

 

Praktische toepassing

Veel van de repeterende taken van systeem- en netwerkbeheerders kunnen overgenomen worden door technologie. Een voorbeeld is het inzetten van een monitoring tool, zoals schermen te kijken om de gezondheid van systemen af te lezen.

De agents van Kaseya werken als een sensor en meten 24 uur per dag en 7 dagen per week op cruciale punten als processorprestatie, geheugen, opslagruimte en foutmeldingen. Maar ook versies van software en eventueel niet normale patronen van gebruik van de systemen valt op.

We horen u – alweer – denken: ‘Dat is niet nieuw, dat kan mijn tooling ook.’ Gelijk heeft u. Maar wat als u die monitoring koppelt aan geautomatiseerde taken voor bijvoorbeeld het oplossen van incidenten of storingen? Wat als u die data in een ‘machine learning’ omgeving stopt, zoals Azure Machine Learning van Microsoft? Dan creëert u daadwerkelijk een ‘smart machine’ rondom uw it-infrastructuur.

 

Grote voordelen

Wanneer u met uw it-infrastructuur omgaat zoals hierboven beschreven levert u dat twee grote voordelen op. Ten eerste kan een smart machine zelf leren van het verleden en zo in de toekomst proactief maatregelen nemen om problemen te voorkomen. Dit levert minder uitval op en vooral minder ergernis van de gebruikers van die systemen.

Een tweede voordeel is dat ict-specialisten die nu hun tijd veelal aan routinematige handelingen besteden ruimte krijgen om innovatie toe te passen. Ruimte om uw ICT meer en meer uw business te laten ondersteunen. Daarnaast krijgen die ict-specialisten – blijkt uit eigen onderzoek van ICT Spirit – meer rust in hun hoofd en meer plezier in hun werk.

En zo is de cirkel weer rond, het draait allemaal om mensen, niet om smart machines. ICT Spirit is Managed Service Provider en Cloud Service Provider en gebruikt de moderne technologie van Kaseya om beheertaken te automatiseren. Daarnaast helpt zij organisaties om meer profijt te halen door ICT slim in te zetten.