Wat de gek ervoor geeft

Wat de gek ervoor geeft

De veranderende technologie zet de wereld op z’n kop. Logistiek is als voorbeeld erg geschikt. Neem de behoefte aan ad-hoc vervoer. Taxicentrale Uber illustreert die verandering het best: taxichauffeurs laten bijdragen aan het opheffen van de eigen beroepsgroep.

 

Sec bekeken is Uber niet meer dan een simpele taxicentrale met een goed georganiseerde ICT. In plaats van het ouderwetse telefoongesprek met een verveelde centralist of de taxichauffeur die zijn collegae aanstuurt, regelt een app met een slimme backoffice alle logistiek. En als klant heb je keuze: een simpele, normale of een zeer luxe taxi. Vroeger kon je ook kiezen voor een snorder, maar dit institutioneel aanbieden mag een taxicentrale natuurlijk niet.

 

Uber heeft heel goed begrepen dat het taxisysteem hopeloos is verouderd. Een tarief per kilometer en per minuut is wel erg industrieel. In onze huidige informatiesamenleving kijken we meer naar waarde. Heeft een taxichauffeur toch niets te doen, dan kun je hem prima minder betalen. Maar als het druk is, begrijp je dat je drie of vier keer het standaardtarief kwijt bent.

 

Voor Uber is dit een goudmijn, want het is de digitale vorm van ‘wat de gek ervoor geeft’. De taxicentrale weet namelijk uit eigen onderzoek dat mensen tot 9,9 maal het standaardtarief voor een rit willen betalen, helemaal als de batterij van hun mobiele telefoon bijna leeg is en in spaarstand gaat. Omdat de app toch op het toestel draait, betaalt de klant ook voor de stroombehoefte.

 

Allemaal goed nieuws voor de chauffeurs, die een heel goede prijs krijgen. En Uber is de lachende derde met hun deel van 25 procent van de omzet. Op rustige momenten is dat misschien aan te merken als uitbuiting, want geen taxicentrale in de wereld kan onder normale omstandigheden zoveel vragen. Maar in een toekomst waar de wijsheid van de lege accu wordt bespeeld, is het bedrijf dat kwart wel waard. Voor dat geld krijgt de chauffeur ook slimme marketing met een ‘feel good’. Met de tekst op hun website ‘Het zijn mensen die je op weg helpen’, verkoopt het bedrijf namelijk de taxi als mooi product. ‘Het zijn moeders en vaders. Studenten en docenten. Buren. Vrienden. Onze partners rijden in hun eigen auto’s—volgens hun eigen tijdschema—in en rondom de grote steden.’

 

Deze slogans worden in de toekomst echt wel aangepast. Uber investeert fors in onderzoek dat de Carnegie Mellon University uitvoert. Zij broeden op een zelfrijdende auto. De trouw rijdende taxichauffeur maakt zich daarmee bij Uber op termijn werkloos. Voor de taxicentrale is het een slimme zet, want zonder chauffeur wordt een taxi veel goedkoper. Als de auto’s dan ook nog op stroom rijden, zal de kostprijs in de toekomst nog verder afnemen. Wedden dat Uber dan beter nadenkt over een volle batterij dan wij dat doorgaans met onze mobiel doen?