F1-Team Aston Martin blijft binnen budget met IFS

IFS

Na een enerverend weekend op het circuit van Zandvoort behaalden de constructeurs van het Aston Martin Cognizant Formule 1 Team in totaal 53 punten. IFS ondersteunt de equipe bij het bijhouden van kosten. Dit, naast ondersteuning bij het maken van zowel investeringsbeslissingen als ontwikkelingskeuzes. En bij het bewijzen van uitgaven tijdens de boekhoudperioden van de competitie.

Het F1-team gebruikt hiervoor de enterprise resource planning (ERP)-software van IFS. De IFS-oplossing speelt dit seizoen een belangrijke rol bij het voldoen aan de strenge nieuwe controle-eisen voor het budgetplafond van de Formule 1. Die zijn dit seizoen door de FIA geïntroduceerd.

Beperkt budget

Het seizoen 2021 staat in het teken van een radicale verandering in de manier waarop Formule 1-raceteams geld mogen uitgeven om te kunnen concurreren. Een nieuw budgetplafond van de FIA, het bestuursorgaan van de sport, bepaalt hoeveel een Formule 1-team mag uitgeven om de prestaties van de raceauto’s gedurende een kalenderjaar te verbeteren.

Geleidelijke reductie

Dit seizoen begonnen de F1-teams met een maximum van 145 miljoen dollar (zo’n 122 miljoen euro). Dit bedrag wordt op termijn teruggebracht tot 135 miljoen dollar. De implicaties zijn verstrekkend. Dit geldt met name voor de financiële operatie van elk team.

Robert Yeowart, Chief Financial Officer van Aston Martin F1, moet ervoor zorgen dat het bedrijf zo efficiënt en effectief mogelijk werkt. En dat het nog meer waarde haalt uit elk uitgegeven euro. “De FIA kan ons op elk moment controleren. Ze kunnen onze rekeningen onder de loep nemen en alles wat we hebben uitgegeven, wanneer en waar, onderzoeken. De nieuwe rapportage-eisen zijn verstrekkend. Naast de technische en competitieve naleving van de regels waaraan we gewend zijn, is de instantie op zoek naar afwijkingen. En naar trends om elk team dat buiten de vastgestelde kostenlimiet-parameters opereert, aan het licht te brengen. We moeten klaar staan om het bewijs en de audit trails te leveren. En om elke inspectie te ondersteunen.”

Gedetailleerde kostenanalyses

“IFS heeft ons een platform gegeven om op voort te bouwen”, zegt Yeowart. “Het stelt ons in staat om echt te begrijpen waar we ons geld aan uitgeven door middel van gedetailleerde kostenanalyses, wat we voorheen niet konden doen. We kunnen onze voorraad bijhouden en vragen beantwoorden als: Welke onderdelen hebben we tot onze beschikking? In welke staat verkeren ze? Hoeveel onderdelen zijn er in het gebouw en hoeveel kost elk onderdeel?”

Voorraadbeheer en volledige rapportages

De FIA eist ook dat de teams de voorraad bijhouden. Dit, om te voorkomen dat de kosten van onderdelen aan het verkeerde boekjaar worden toegerekend. Alle benodigde gegevens worden bij Aston Martin via IFS ingevoerd. “We weten precies waar onze voorraad is, wanneer we een onderdeel voor het eerst hebben gebruikt, hoeveel kilometers het heeft afgelegd, hoeveel levensduur het nog heeft en wanneer we een reserve of vervanging moeten overwegen,” zegt Yeowart. “Tegen het einde van het seizoen is dit allemaal van cruciaal belang, omdat we dan schade kunnen hebben opgelopen door een ongeval en tegen de limiet aanzitten.”

Gerelateerde berichten...