Facebook-app op 7,7 miljoen Nederlandse smartphones, einde aan daling

facebook

Het aantal gebruikers van de Facebook-app in Nederland lijkt te stabiliseren na eerdere dalingen. In het tweede kwartaal van 2019 is het aantal Nederlandse smartphone-gebruikers die de Facebook-app geïnstalleerd hebben staan gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Daarmee is een einde gekomen aan de gestage daling die begin 2018 startte. Hij werd nog versterkt door het Cambridge Analytica schandaal.

In totaal hadden in het tweede kwartaal meer dan 7,7 miljoen Nederlanders de Facebook-app op hun smartphone staan, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Dutch Apps Market rapport van Telecompaper over het tweede kwartaal van 2019. Daarmee heeft momenteel 69 procent van alle Nederlanders tussen de 16-80 jaar de Facebook-app op de smartphone. Het aantal installaties is met 300.000 toegenomen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019, toen de Facebook-app een penetratie van 67 procent kende.

 

Privacyschendingen

Nederlandse Facebook-gebruikers hebben sterk gereageerd op de aanhoudende berichten over privacyschendingen via Facebook, wat leidde tot een daling in het aantal installaties in 2018. Het jongste nieuws – dat Facebook een boete van USD 5 miljard opgelegd heeft gekregen in de VS wegens misbruik van persoonlijke gegevens van gebruikers – kan betekenen dat de toename van het aantal Nederlandse gebruikers van korte duur is.

De installed base van Facebook Messenger liet in het tweede kwartaal een vergelijkbare toename zien. De IM-app is geïnstalleerd op 6,5 ​​miljoen smartphones. FB-dochter Instagram liet daarentegen een dip zien in het tweede kwartaal en zakte naar een installed base van minder dan 5 miljoen smartphones in Nederland, na een gestage groei in het afgelopen jaar.

De Nederlandse cijfers zijn in lijn met de gerapporteerde prestaties van het bedrijf in Europa. Facebook rapporteerde een daling van het aantal actieve gebruikers vanaf het tweede kwartaal van 2018 in Europa. De trend draaide pas eind vorig jaar om naar groei.

 

Tieners: liever Instagram

Het gebruik van Facebook in Nederland blijft het sterkst onder de 20-29-jarigen. 80 procent van hen heeft de app van het sociale netwerk op de smartphone geïnstalleerd staan. De 16-19-jarigen zijn minder enthousiast over Facebook, met minder dan zes op de tien die de app op de smartphone geïnstalleerd hebben na een sterke daling in het afgelopen jaar. De Instagram- en Snapchat-apps zijn veel populairder in de jongere leeftijdsgroep, met een installed base van meer dan 80 procent.

Ondanks de daling in de installed base van Facebook in het afgelopen jaar, is het gebruik van de app nauwelijks veranderd. Gemiddelde wordt de Facebook-app 25 dagen per maand gebruikt, waarmee er afgelopen twee jaar weinig is veranderd in het gebruik van de app. Meer dan 5,2 miljoen Nederlanders gebruiken de Facebook-app elke dag.

 

Dutch Apps Rapport

Telecompaper brengt ieder kwartaal het Dutch Apps Market Rapport uit. Het is een kwartaalrapport dat kijkt naar de ontwikkeling van mobiele apps op de Nederlandse markt. De rapporten dekken acht app-segmenten: spraak / messaging-apps, bank-apps, video apps voor smartphones, video-apps voor tablets, muziek-apps, provider-apps en game-apps.

Inbegrepen apps zijn bijvoorbeeld WhatsApp, Facebook, ING Mobiel Bankieren, Rabobankieren, Netflix, RTL XL, Candy Crush, Wordfeud, Spotify en iTunes, waarbij voor iedere app splitsingen worden gemaakt naar markt, mobiele aanbieder, leeftijd, geslacht en type aansluiting (postpaid / prepaid).

 

Nepnieuws

Nepnieuws en privacyschandalen waren de voornaamste redenen van de daling. Dit bleek bijvoorbeeld vorig jaar uit de VertrouwensMonitor 2018 van Newcom.

3 van de 5 topredenen om Facebook te verlaten hebben te maken met een afnemend vertrouwen.

Voor het eerst sinds 2010 zien de onderzoekers een duidelijk verband tussen vertrouwen en het (afnemend) gebruik Facebook.

 

Kranten

Het vertrouwen is nog steeds het grootst in traditionele nieuwsbronnen. Het gaat daarbij vooral om (regionale) kranten, radio en TV. Sociale media staan onderaan de ladder. Zij scoren nog lager dan politieke partijen. Vooral het vertrouwen in Facebook is relatief laag. Dit netwerk scoort van alle social media die in het onderzoek waren meegenomen een 4.7 in ; vertrouwen’. Het staat daarmee op een zesde plaats.

In tegenstelling tot vorig jaar blijkt het onderzoek dat motieven als nepnieuws en wantrouwen prominent naar voren komen. In voorgaande jaren waren argumenten als: ‘er zitten te weinig mensen op waar ik wat mee heb’ en ‘het kost me te veel tijd’ belangrijker.

Meer dan bij andere social media geven deelnemers aan dat ze het platform niet vertrouwen (35 procent). Of ze vinden dat er te veel nepnieuws voorbijkomt (28 procent) of ze vinden de berichten niet betrouwbaar (24 procent).

Gerelateerde berichten...