Fraudehelpdesk zelf slachtoffer van spoofing

spooring knop met wijsvingertje

De Fraudehelpdesk is zelf ook het slachtoffer van spoofing geworden. Dat meldt de dienst op de website.

“Wij ontvangen meldingen van mensen die telefonisch benaderd denken te zijn door de Fraudehelpdesk.” valt te lezen op de site. “De beller zegt te bellen uit naam van de ‘fraudehelpdesk van de bank’. Maar ontvangers zien het telefoonnummer van de Fraudehelpdesk. Dit klopt niet: het telefoonnummer van de Fraudehelpdesk wordt gespooft en u heeft te maken met oplichters.”

Het verhaal van de oplichters lijkt te wisselen. Zo bood de ene spoofer een ‘fraudeverzekering’ aan, terwijl een ander een verzoek deed om geld over te maken naar een andere rekening vanwege ‘een digitale dreiging’.

Verbinding verbreken

De helpdesk adviseert in alle gevallen de verbinding te verbreken als iemand vraagt om geld te betalen of ergens op in te loggen. Doe dat ook als het telefoontje van uw bank of de Fraudehelpdesk lijkt te komen.

Via de techniek die ‘spoofing’ heet, is het mogelijk dat een telefoonscherm een ander nummer laat zien dan het nummer waarmee een beller eigenlijk belt. Op die manier kunnen oplichters bijvoorbeeld het nummer van de Fraudehelpdesk laten zien. Wie twijfelt kan het beste meteen contact opnemen met de Fraudehelpdesk of met de eigen bank.

Slachtoffer

Vorige maand bleek al dat ruim een kwart van de Nederlanders (26%) in de afgelopen drie jaar slachtoffer was van, veelal online, fraude. Twee jaar geleden lag het percentage nog op 24%.

Daaruit blijkt ook dat het aantal meldingen bij de Fraudehelpdesk in de afgelopen twee jaar is verdubbeld. Dit jaar kwamen er tot 1 oktober 88.500 meldingen van (pogingen tot) fraude binnen. Daarnaast werden er nog 186.000 verdachte e-mails gemeld. In totaal werd in de eerste 9 maanden van 2020 voor 33 miljoen euro aan schade gemeld.

Advies

De Fraudehelpdesk waarschuwt vooral voor oplichters die zich voordoen als een vertrouwde instantie zoals een bank, of als een familielid. Controleer altijd of een bericht echt afkomstig is van de afzender. Dat geldt ook als een medewerker een mail krijgt die afkomstig lijkt van een leidinggevende. Zorg in alle gevallen eerst voor persoonlijk contact.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...