60 % van de bedrijven heeft geen mobiele IT-strategie

Apps op smartphone

60% van de bedrijven heeft geen mobiele IT-strategie. Dit stelt COOLProfs naar aanleiding van een inventarisatie. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste bedrijven inmiddels tientallen apps in hun portfolio hebben die vaak worden ontwikkeld in losstaande projecten zonder beheerstategie. “Als bedrijven mobiele technologie niet snel integraal onderdeel maken van hun IT-strategie, worden apps de legacy van de toekomst,’  stelt Eric ten Harkel, Algemeen directeur van COOLProfs.

Bedrijven hebben te weinig visie op verbetering van hun dienstverlening met mobiele technologie. En ze moeten veel meer aandacht besteden aan het beheer. Respondenten van het onderzoek lieten weten dat veel apps in heel kort tijdsbestek zijn ontwikkeld, zonder het besef dat apps ook in het lifecycle management ingebracht moeten worden. “Terwijl je beiden MOET doen om de meerwaarde van apps ten volle te benutten”, aldus Eric ten Harkel over de uitkomsten van het onderzoek. “De opkomst van de smartphone en de tablet betekent eenvoudigweg dat de CIO er een nieuw werkterrein heeft bijgekregen. Mobiele technologie moet integraal onderdeel zijn van de algehele IT-strategie. Je zult dus een duidelijke visie moeten ontwikkelen over inzet van mobiele technologie en wat je ermee wilt bereiken.”

 

Byod vs Cope

Goede invulling geven aan mobile device management is als gevolg van de ontwikkelingen ineens cruciaal in het beleid geworden, bleek ook uit het onderzoek. Bring Your Own Device (BYOD) en Corporate Owned, Personally Enabled (COPE) zijn de populairste methoden. Uit de rondgang van COOLProfs blijkt dat een Bring Your Own Device-beleid, waarbij de medewerker privéapparatuur mag gebruiken voor zakelijke doeleinden, in de praktijk niet heel populair is. Corporate Owned, Personally Enabled, waarbij de door de organisatie uitgeleverde toestellen uiteindelijk weggegeven worden aan het personeel, wordt meer toegepast. Ook als het gaat om mobile device management-software biedt de markt een gefragmenteerd beeld. Geen enkele softwarepartij is echt dominant. En dan is er uiteraard nog de strijd in de besturingssystemen. Google en Apple hebben nu zo’n 80 tot 90 procent van die markt in handen, maar de verwachting is dat Windows hier in de toekomst ook een grotere rol gaat spelen.

Volgens het onderzoek van  Coolprofs verschillen bedrijven in hun zienswijze of zij moeten inzetten op native applicaties of web applicaties. Webapplicaties kunnen eenvoudig worden geupdate en real-time bijgewerkt, terwijl native apps op hun beurt sterk zijn in specifieke toepassingen en goed alle functionaliteit van een toestel aanspreken. Laatstgenoemde apps zijn echter lastiger te distribueren. Sommige organisaties gaan daarom niet langer voor apps, maar maken hun website en webapplicaties responsive.

 

 

 

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...