Gemeenten hebben te weinig aandacht voor individuele zaken bij decentralisaties

testen

 

Gemeenten richten zich in hun voorbereidingen op de decentralisaties binnen het sociale domein nog te weinig op de kansen die de digitalisering van de individuele zaken hen biedt. Er ligt momenteel vooral veel focus op de digitalisering van de multiproblematiek aanpak. Dat stelt SIMgroep, digitale frontofficeleverancier voor de e-overheid, in haar nieuwste whitepaper. Door de individuele zaken slim en digitaal in te richten, wordt er een besparing gerealiseerd waardoor er geld en tijd overblijft voor de persoonlijke aanpak van de gezinnen met multiproblematiek.

Het is terecht dat er veel aandacht op multiproblematiek gevestigd wordt, want dit zijn vaak de meest schrijnende gevallen. Het is zeer belangrijk dat deze gezinnen persoonlijke begeleiding krijgen en goed in beeld zijn bij de juiste instellingen. Echter, geredeneerd vanuit volume en de bijbehorende bedrijfsprocessen, valt de grootste (tijd)winst te behalen met de aanpak van individuele zaken. Dit zijn aanvragen die veel vaker voorkomen. Door deze diensten te digitaliseren kan een enorme besparing gerealiseerd worden. Deze processen zijn vooral administratief, en een persoonlijke afhandeling is minder van belang. Burgers worden juist extra gefaciliteerd door deze digitale aanpak, doordat ze niet meer naar het gemeentehuis hoeven en ze de informatie en formulieren op ieder moment kunnen bereiken.

“Ik wil benadrukken dat wij het belang van de ondersteuning van multiprobleemgezinnen erg hoog achten”, zegt Andrew Harijgens, senior accountmanager en WIZ-expert bij SIMgroep. “Wij denken echter dat de slimme en digitale inrichting van individuele zaken kan zorgen voor een besparing van tijd en geld, waardoor er meer middelen vrijkomen voor het opzetten van een persoonlijke aanpak voor multiproblematiek zaken. Wanneer gemeenten nu focussen op de digitale afhandeling van de individuele zaken, is de kans groter dat zowel individuen als gezinnen met meerdere problemen binnen het sociale domein vanaf 2015 optimaal en efficiënt ondersteund worden

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...