GGZ WNB zet AI in tegen lastendruk administratie

stapel papier op bureau. Loopbriefje MMC lastendruk

GGZ WNB maakt werk van de inzet van AI en automatisering om de administratieve lastendruk te verminderen. Zo vergroot de instelling ook de directe tijd van behandelaren. In de backoffice zij processen volledig geautomatiseerd, zoals de controles op feitelijke levering en AGB/BIG-controle.

GGZ WNB is de eerste ggz-instelling die een strategisch partnerschap tekent met ValueCare. Beiden zullen meerdere processen aanpakken en samen de automatiseringen en AI-tools verder doorontwikkelen.

In de praktijk

Het intakeproces, dat vaak bestaat uit diverse gesprekken met een cliënt, vindt plaats via spraakopnames die automatisch naar tekst worden omgezet. Dit transcript wordt automatisch verwerkt tot een gestructureerd verslag. De relevante onderdelen komen automatisch terecht in het EPD.

Alle automatiseringen en AI-tools draaien in een beveiligde (AVG-proof) omgeving. Onnodig datadelen en opslag is dus uit den boze. De instelling gebruikt ooi AI om no-shows te verminderen. Dat gebeurt door te voorspellen bij welke afspraken het risico op no-shows het hoogst is en daar gerichte acties aan te koppelen.

Om feitelijke levering aan te tonen is nu veel administratief handwerk nodig. Voor belconsulten bijvoorbeeld, moeten instellingen aan de verzekeraar met steekproeven aantonen dat het telefonisch consult daadwerkelijk plaatsvond. Dat kub je met de inzet van AI volledig automatiseren. De tools controleren het verslag en interpreteren de tekst van het verslag om te concluderen of er inderdaad een consult is afgerond.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...