Hadoop in de Rotterdamse haven

Een paar jaar geleden was het haast onvoorstelbaar: iets nieuwigs als de opensource software Hadoop in de Rotterdamse haven. Waarom gaat dat ineens zo snel? De belangrijkste vraag die de Rotterdamse havenmeesters dagelijks bezighoudt is: waar bevinden zich de schepen die de komende uren gaan aanmeren? Wat is hun snelheid en wat is met die snelheid de verwachte aankomsttijd? Hier biedt ‘gewone ERP’ geen uitkomst meer, maar moet je, om de echte winst te halen, het zoeken in een specialistische oplossing. Hadoop dus, zowel voor de overslag van goederen als de voorverpakking.

 

Schets

Het grootste containerschip bevat 18.000 containers. Die moeten allemaal verder worden getransporteerd naar hun eindbestemming. Via de weg, het spoor of het water. Hoe beter het vervolgtransport aansluit op de aankomst van het schip, hoe sneller goederen door de supply chain gaan en hoe duurzamer de haven opereert.”

Om niet zelf het wiel uit te vinden, maakt Port of Rotterdam gebruik van de KPN cloud-dienst Hadoop-as-a-Service. Dit platform draait op zijn beurt weer op het Hortonworks Data Platform (HDP). Cremer had zelf de nodige kennis, maar riep toch de hulp in van een specialist, Mansour Raad, big data specialist bij ESRI. Samen hebben ze met een team van Port of Rotterdam in drie weken tijd de basisoplossing ontworpen.

De privacy van alle klanten, leveranciers en niet te vergeten medewerkers en hun taken, wordt daarbij meteen als integraal onderdeel van het proces meegenomen.

Lees het hele verhaal van Mirjam Hulsebos online of in ICT/Magazine van mei 2015.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten...

X