Meeste virtual reality-bedrijven ontgroeiden start-up fase

bedrijven VRbril dataverzameling

Van bedrijven in die zich bezighouden met Virtual en Augmented Reality (VR/AR) bestaat het beeld dat het vooral start-ups zijn. In de praktijk echter gaat het vaak om bedrijven die al langer bestaan. Veel van deze ondernemingen hebben meer dan 35 personen in dienst.

Veel oudere bedrijven

Dit blijkt uit onderzoek van de Nederlandse tak van de brancheorganisatie VR/AR Association. De organisatie voerde een enquête uit onder 74 Nederlandse VR/AR bedrijven. Meer dan de helft van hen bestaat bestond vorig in 2020 langer dan 7 jaar. 13% heeft meer dan 35 mensen in dienst. Dit betekent overigens niet dat er geen start-ups zijn. In tegendeel, binnen de groep was 30% korter dan drie jaar actief. Dat is overigens een stijging vergeleken met 2019, toen 19% een start-up was.

Geografische spreiding

Veel innovatieve ondernemingen clusteren zich in bepaalde regio’s, zoals Brainport (Eindhoven) en rond de universiteiten van Delft en Enschede. Dat zien de onderzoekers niet bij partijen actief in VR en AR. Ze zitten meer verspreid over het land. Alleen in Zeeland, Flevoland, Drenthe en Groningen ontbrak het aan deelnemers aan het onderzoek. De spreiding van de ondernemingen is mogelijk, doordat er geen grote technische investeringen nodig zijn. Slechts 3% van de bedrijven houdt zich bezig met hardware. Over het algemeen werken de partijen in die sector volledig digitaal en (dus) plaats onafhankelijk.

Zorg populair vakgebied

De meeste ondernemingen zijn (vooralsnog) actief op het gebied van zowel VR als AR. Als ze zich echter specialiseren is dat vooral op het gebied van VR. De toepassingsgebieden waarop de bedrijven zich richten zijn training en educatie, naast design en visualisatie en entertainment. Opvallend is het grote aantal ondernemingen dat zich richt op de zorg (36%)

Groei komende jaren

Metaverse wordt door veel van de deelnemers aan het onderzoek voor de komende 5 jaar als belangrijkste ontwikkeling gezien, naast de verdere groei van AR en VR applicaties.

 

Gerelateerde berichten...