Menselijk weefsel voor het eerst in EU net drone vervoerd

rondvliegende drone drone0inspecties

Voor het eerst in de EU vervoerde een drone menselijk weefsel tussen twee ziekenhuizen. Dat gebeurde dinsdag in Antwerpen. Het ging om een eerste testvlucht.

De drone van operator Helicus steeg op in Antwerpen vanaf het ZNA Middelheim en vloog met weefsel van een patiënt naar de GZA Ziekenhuizencampus Sint-Augustinus. Het Antwerpse bedrijf kreeg vorige maand toestemming om in de stad te vliegen, maar alleen als dat zoveel mogelijk buiten het gezichtsveld gebeurde. Daarom ging de drone niet in een rechte lijn naar de bestemming, maar zoveel mogelijk over groene gebieden of dunbevolkte stukken om de stad. De drone meed bij de ziekenhuizen zelf ook parkeerplaatsen voor patiënten.

De vlucht was succesvol en de drone kwam veilig op de goede bestemming aan. De succesvolle vlucht volgens het Belgische VRT NWS het startpunt zijn voor een grotere inzet voor meer medische toepassingen van dronegebruik.

Het weefsel dat de drone bij zich had kwam van een patiënt die in het ZNA Middelheim-ziekenhuis op de operatietafel lag. Het  moest voor analyse met de drone naar het lab van het Sint-Augustinus. Daar vond onderzoek plaats om te achterhalen of de tumor van de patiënt helemaal goed was verwijderd of dat er nog kankercellen aanwezig waren.

Vier minuten

Normaal gesproken gaat dit weefseltransport over de weg, maar dat vinden de ziekenhuizen vaak te filegevoelig, omdat het transport via de drukke Antwerpse Ring moet plaatsvinden. Tijdens de eerste testvlucht deed de drone er zelfs met de bijzonder route er slechts vier minuten over met een veel kortere afstand van 1,2 kilometer. De drone vloog rond de 80 meter boven de grond. De eerste minuut was nodig voor het opstijgen, terwijl de eigenlijke vlucht twee minuten duurde. De laatste minuut was nodig voor de landing.

Tijdens deze eerste testvlucht haalde de drone een snelheid van 36 kilometer per uur. De bedoeling is dat dit bij de implementatie van een volledig droneprogramma rond de 60 kilometer per uur uit gaat komen.

De beide ziekenhuizen spreken in elk geval van een succes en willen uiteindelijk op deze manier meer vervoer laten plaatsvinden. Ze denken in eerste instantie dan vooral aan vervoer van bloed en medicatie.

De bijpassende wetgeving is er nog niet, dus wanneer het programma echt van start kan, en via welke routes dat dan moet, is nog niet duidelijk. De geslaagde testvlucht geeft de ontwikkeling ervan in elk geval een goede steun in de rug.

Lees ook:
  • Nieuwe noodhulpdrone DroneTeam Twente: Thunderbird
  • Attendi en Ecare werken samen aan spraakgestuurd ecd

 

Gerelateerde berichten...